گیاه بارهنگ یک علف چند ساله است. عصاره ای که از برگ بارهنگ و دانه بارهنگ استخراج می شود، فواید و خواص درمانی فراوانی دارد. برگ بارهنگ دارای خاصیت ضد باکتریایی است و به علت داشتن این خاصیت برای درمان زخم ها، التهاب ها و جراحت ها کاربرد دارد.
در این مطلب که در ارتباط با خواص بارهنگ است به بررسی خواص بارهنگ چیست، خواص بارهنگ برای معده، خواص بارهنگ برای رفلاکس معده، خواص بارهنگ برای زخم معده، خواص بارهنگ برای میکروب معده، خواص بارهنگ برای یبوست، خواص بارهنگ برای کبد، خواص بارهنگ برای مو، خواص بارهنگ برای پوست، خواص بارهنگ برای دستگاه تنفسی، خواص بارهنگ برای لاغری و درنهایت عوارض بارهنگ می پردازیم.

خواص بارهنگ برای لاغری و کاهش وزن

زمانی که صحبت از خواص بارهنگ برای لاغری و کاهش وزن می شود، برای بسیاری از افراد این سوال مطرح می شود که بارهنگ چگونه می تواند روی لاغری و کاهش وزن موثر باشد؟ هر گیاه دارویی مکانیسم خاصی برای کاهش وزن دارد. اگر مکانیسم گیاه بارهنگ را برای لاغری بدانید، می توانید بهترین روش را برای مصرف آن انتخاب کنید. پس با ما همراه باشید تا خواص بارهنگ برای کاهش وزن و لاغری را بررسی کنیم. و هم چنین  برای لاغری از دمنوش لاغری دکتربیز بنوشید تا از تاثیرات آن بر بدن خود متوجه لاغری شوید.

گیاه بارهنگ خواص و فواید درمانی زیادی دارد. از مهم ترین خواص بارهنگ و معجزه بارهنگ می توانیم به تاثیر بارهنگ در سلامت پوست و مو اشاره کنیم.از خواص بارهنگ می توانیم به مواردی مانند درمان آفتاب سوختگی، از بین بردن لک، درمان جای زخم، درمان نیش حشرات، درمان آکنه، از بین بردن شوره سر، درمان مسمومیت خون، دیورتیک بودن، ممانعت از خون ریزی، تسکین درد قاعدگی، ضد سرطان، کمک به کاهش وزن سریع و لاغری، درمان دیابت و… اشاره کرد. در ادامه به بررسی برخی از خواص بارهنگ می پردازیم.

  •  خواص بارهنگ برای میکروب معده

میکروب موجود در معده، میکروب هلیکوباکتر است. از بهترین راه های درمانی و بهره مندی از خواص بارهنگ و عرق نعنا برای میکروب معده استفاده از ترکیب عرق نعنا و بارهنگ است. مقداری تخم بارهنگ را حرارت دهید، وقتی که رنگ بارهنگ شروع به تغییر کرد و از آن بویی خارج شد، تخم بارهنگ بو داده شده است.

این تخم بارهنگ بو داده شده را آسیاب کنید و با عرق نعنا ترکیب کنید. به مدت دو هفته هر روز یک لیوان از این ترکیب را پیش از خوردن وعده غذایی، بنوشید. و از خواص بارهنگ و عرق نعنا بهرهمند شوید.

خواص بارهنگ برای یبوست

فیبر بالای موجود در برگ بارهنگ و تخم بارهنگ برای بدن مانند یک ملین طبیعی عمل می کند.بارهنگ از طریق بالا بردن حرکات روده به درمان یبوست و حتی پیشگیری از ابتلا به یبوست یاری می رساند پس میتوان گفت که بارهنگ برای یبوست بسیار موثر است . بارهنگ با بالا بردن حجم مدفوع موجب تحریک روده می شود.

طریقه مصرف بارهنگ: برای درمان یبوست با گیاه بارهنگ، مقدار 2 قاشق چای خوری از تخم بارهنگ را با دو فنجان آب خیس کنید و بگذارید لعاب بدهد، پس از اینکه لعاب داد آن را میل کنید.

خواص بارهنگ برای کبد

یکی از خواص بارهنگ برای، خاصیت سم زدایی قوی بارهنگ است. بارهنگ با سم زدایی از کبد به درمان کبد چرب کمک می کند. همچنین اسید اولیانولیک موجود در بارهنگ خاصیت ضد ویروسی دارد و از ابتلا کبد به هپاتیت جلوگیری می کند.

گیاه بارهنگ چیست؟

بارهنگ که به بارهنگ پهن برگ (Plantago major) نیز معروف است، بومی اروپا و مناطق خاصی از آسیاست. این گیاه چند ساله گلهای مایل به سبز تولید می کند و دارای برگهای بزرگ و بیضی شکل است که می توان آن را به صورت خام یا پخته مصرف کرد. گیاه بارهنگ با میوه بارهنگ که از آن در تهیه مربا استفاده می شود، کاملا متفاوت است.

انواع مختلفی بارهنگ خوراکی شامل:

  • بارهنگ برگ باریک (Plantago lanceolata)
  • بارهنگ دانه سیاه (Plantago rugelii)
  • بارهنگ بور (Plantago ovata)
  • بارهنگ شکسته (Plantago aristata)
  • بارهنگ چینی (Plantago asiatica)
  • بارهنگ شاخکی (Plantago coronopus)
    بارهنگ پشمی (Plantago patagonica)

گرچه این گیاهان اغلب علف های هرز محسوب می شوند ، همه این گیاهان دارای برگ و دانه های خوراکی هستند که از قرن ها قبل بصورت دارویی استفاده می شده است.

آیا بارهنگ برای لاغری مفید است؟

در کشور ایران و طب سنتی، گیاهان دارویی زیادی به عنوان گیاهان دارویی مناسب جهت کاهش وزن و لاغری مورد استفاده قرار می گیرند. بارهنگ، یکی از انواع این گیاهان دارویی است که ظاهری مشابه با خاکشیر داشته، ولی رنگ آن تیره تر است. از بارهنگ برای درمان مشکلات تنفسی، بهبود عملکرد معده و روده استفاده می کنند. بارهنگ خاصیت ملین داشته و حتی برای کودکانی که دارای یبوست شدید هستند، قابل استفاده است. در دمنوش شاتره مصفی خون دکتر بیز از خواص بارهنگ هم استفاده شده است.

طبع بارهنگ سرد است، اما می توان آن را با گیاهان دارویی دیگر که طبع گرمی دارند مخلوط کرد و میل نمود. یکی از کاربردهای بارهنگ که بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته است، اثر آن روی لاغری و کاهش وزن است. بارهنگ به دلیل ترکیبات خاصی که دارد و ویژگی های متنوع خود، می تواند برای کاهش وزن و لاغری مفید باشد. البته مصرف منظم و اصولی بارهنگ نیز روی این موضوع تاثیر بسیار زیادی داشته و پیشنهاد می شود که افراد به صورت منظم از این گیاه استفاده کنند.

 کاهش اشتهای کاذب

اشتهای کاذب و پرخوری، اصلی ترین عامل چاقی و اضافه وزن هستند. متاسفانه بسیاری از افراد به دلیل پرخوری عصبی و یا سایر دلایل، اشتهای کاذبی دارند و نمی توانند میزان مصرف خوراکی ها و غذای خودشان را کنترل کنند. بهترین درمان لاغری برای آن ها، مصرف  چای زعفران قاشقی دکتر بیز است که می توانند اشتهای کاذب آن ها را درمان کنند.

بارهنگ از جمله گیاهانی است که حاوی فیبر بالایی بوده و باعث احساس سیری طولانی مدت می شود. به همین خاطر افرادی که این گیاه را مصرف می کنند، می توانند در طولانی مدت شاهد کاهش وزن خودشان باشند. معمولا برای بهره مندی از خواص بارهنگ و کاهش تمایل افراد به غذا خوردن، توصیه می شود که بارهنگ قبل از وعده های غذایی مصرف شود. در این صورت میل افراد به خوردن غذا کاهش پیدا می کند و می توانند در طولانی مدت احساس سیری داشته باشند

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با ""، کلیک کنید.