نگاهی اجمالی به شبکه حمل و نقل کشور

نگاهی اجمالی به شبکه حمل و نقل کشور

«مدهای مختلف حمل و نقل در کشور به یکدیگر پیوسته‌اند و هر کشوری که ترقی کرده است در درجه اول باید نگاهی به عامل ترقی آن کشور کرد و دو عامل مهم در آن کشور را مورد بررسی قرار داد.»

تیکا؛ یادداشت ـ خشایار نادی کارشناس معماری: اصولا مدهای مختلف حمل و نقل در کشور بصورت زیره و زنجیر به یکدیگر پیوسته اند هر کشوری که ترقی کرده است در درجه اول باید نگاهی به عامل ترقی آن کشور کرد و دو عامل مهم در آن کشور را مورد بررسی قرار داد.

در گام نخست باید وضعیت حمل و نقل و زیر ساخت های آن کشور که شامل برون شهری و درون شهری است را مورد ارزیابی قرار داد. در مرحله بعدی وضعیت برنامه ریزی اقتصادی آن کشور است که باید مورد بررسی و برآورد قرار گیرد.

اکنون ما می خواهیم در بخش حمل و نقل به مباحثی اشاره کنیم که باعث پیشرفت و شکوفایی کشورها می شود. در گام اول توسعه حمل و نقل ریلی است که باید در اولویت باشد. در کشورهایی نظیر امریکا، کانادا، چین، آلمان، فرانسه و غیره که اقتصادشان شکوفا شده است توسعه و ساخت سریع حمل و نقل ریلی در اولویت بوده است. به جهت حمل آسان، ارزان و مقدار زیاد بار و مسافر و ضریب ایمنی بالا مورد توجه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه قرار گرفته است. در کشور ما در حوزه حمل و نقل ریلی از برنامه توسعه آن عقب افتادگی وجود دارد و باید به نکاتی بسیار مهم توجه کرد.

اتصال تمام مراکز استان ها با راه آهن و گسترش خطوط مخصوص ترانزیت دو محور شمال و جنوب و همچنین دو محور شرق به غرب کشور باید به سرعت و با دقت اجرا شود. در حال حاضر تخمین زده می شود که حدود پانزده هزار کیلومتر راه آهن موجود است و باید در آینده ای نزدیک به بیست و پنج هزار کیلومتر ارتقاء یابد.
گام بعدی توسعه و تکمیل زیرساخت های جاده ای کشور می باشد. تکمیل و گسترش راههای روستایی، تکمیل راههای شریانی از سی هزار کیلومتر به پنجاه هزار کیلومتر، توسعه بزرگراهها از بیست هزار کیلومتر به سی و پنج هزار کیلومتر، توسعه استراحتگاههای جاده ای شامل پمپ بنزین، فروشگاههای خرید، اقامتگاهها و غیره و توسعه راههای فرعی می باشد.  همچنین تعمیر، تعریض و آسفالت کردن  جاده ها و اتوبان ها و نصب چراغ های خیابانی و روشنایی در بسیاری از نقاط کشور باید فورا انجام شود.

نکته بعدی توسعه ناوگان حمل و نقل اعم از باری و مسافربری می باشد یعنی ناوگان کامیون های مسافربری، ناوگان کامیون های باری و خودروهای مسافربری بین شهری باید نوسازی و از تکنولوژی روز دنیا استفاده شود.

مورد دیگری که اهمیت بسزایی دارد توسعه و نوسازی حمل و نقل هوایی است. به نظر می آید در حال حاضر نیاز به احداث فرودگاه جدید نداریم و تا چند سال آینده باید در مورد ارتقاء فرودگاه های موجود از نظر تأسیسات و تجهیزات جدید و نو اقدام کرد. همچنین ناوگان هوایی کشور را با خرید هواپیماهای نو و  با کیفیت که روش های مختلفی برای تهیه آن در زمان تحریم وجود دارد را توسعه و نوسازی کرد. 

نکته آخر و مهم دیگر توسعه بنادر کشورمان تا چند سال آینده است مسولان محترم با برنامه ریزی دقیق و تلاش فراوان باید بنادر چابهار و مکران را توسعه و گسترش بدهند و همچنین کمبود سایر بنادر موجود را تکمیل نمایند.

پایان خبر تیکا

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نگاهی اجمالی به شبکه حمل و نقل کشور" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نگاهی اجمالی به شبکه حمل و نقل کشور"، کلیک کنید.