لاکچری بازی به نوزادان رسیده/از پستانک ۲ میلیونی تا شیشه شیر ۸ میلیونی

لاکچری بازی به نوزادان رسیده/از پستانک ۲ میلیونی تا شیشه شیر ۸ میلیونی

بعضی از آنها ها بدون برخورداری از تمکن مالی قابل قبول، برای اینکه از دایره رقابت بازنمانند به هر روش و ابزاری برای دیده شدن مانند؛ زایمان زودرس در تاریخی رند و… روی می آورند تا از قافله لاکچری بازی بازنمانند.

به گزارش تیکا، به نقل از آرمان ملی، این روزها در حالی که تورم حتی خرید اقلام اساسی را برای برخی از مردم سخت کرده، خبرهایی از لاکچری بازی با خرید سیسمونی‌ها و زایمان‌های پرتجمل و هیاهو در هتل بیمارستان‌های آنچنانی به گوش می رسد.

رواج تجمل گرایی در حالی برخی از خانواده‌ها را فراگرفته است که بعضی از آنهاها بدون برخورداری از تمکن مالی قابل قبول، برای اینکه از دایره رقابت در این زمینه بازنمانند به هر روش و ابزاری برای دیده شدن مانند؛ زایمان زودرس در تاریخی رند و… روی می آورند تا از قافله لاکچری بازی بازنمانند. غاقل از اینکه گرفتار شدن در این وادی، سرنوشتی جز شکست و نابودی در کوتاه مدت درپی نخواهد داشت. اما این پدیده جدید بین خانواده‌هایی که اندکی از وضعیت مالی بهتری برخوردار هستند، با برگزاری مراسم سیسمونی با خرید اقلام گران قیمت نوزادان؛ مانند شیشه شیر طلا، پستانک با روکش طلا، کالسکه‌های روکش نقره و طلا و… سعی در مطرح کردن خود دارند که از آموزه‌ها اخلاقی و تاکیدات نظام اسلامی فاصله بسیاری دارد. بر اساس این گزارش؛ تجمل گرایی و لاکچری بازی، رفتار اجتماعی ناخوشایند است که به دوگانگی رفتارهای ظاهری و پشت پرده جامعه دامن می زند و منجر به ایجاد ناهنجاری‌هایی به ویژه در فضای مجازی می شود.

روند خرید اقلام گران قیمت کودک، مانند پستانک‌های با روکش طلا و مانیتور کودک با روکش الماس، نه تنها بازتابی از فشارهای جامعه است، بلکه نشانه ای از مسائل اقتصادی و فرهنگی عمیق تر است. اینکه در شرایط دشوار اقتصادی حال حاضر چرا برخی از خانواده‌ها با وجود درگیر بودن در فشارهای ناشی از مسائل اقتصادی، در اندیشه به نمایش گذاشتن ثروت و موقعیت خود از طریق خریدهایشان هستند نیاز به بررسی بیشتری دارد. ترویج چنین رفتارهایی در مباحث مربوط به امور مالی – اقتصادی و فشارهایی که از این ناحیه به خانوارها تحمیل می شود، در درازمدت باعث ایجاد چالش‌ها و مشکلاتی می شود که پایه و بنیان خانواده‌ها را در یک زنجیره به هم متصل با چالش مواجه می کند. کارشناسان معتقدند؛ آشنایی خانواده‌ها با مباحث مالی و افزایش سواد و آگاهی آنها نسبت به مبحث مهم بودجه بندی، تورم و… باعث می شود شالوده رشد و توسعه اقتصادی کشور از ابتدا در سنین پایین و در کانون خانواده‌ها شکل گیرد و به تدریج در بزرگسالی در واحدهای تولیدی – مالی اقتصادی در کلان باعث رشد متعادل اقتصادی در کشور شود. قطعاً این مهم نیاز به فرهنگسازی در خانواده‌ها، مراکز آموزشی و… دارد تا اهداف متعالی در بخش سوادمالی ، قربانی ناهنجاری‌های رفتاری در این زمینه و ترویج و توسعه آن از طریق پلتفرم‌های مجازی نشود.

آسیب‌های اقتصادی لاکچری بازی بر اقتصاد خانواده‌ها

کارشناسان بر این باورند؛ بسیاری از والدین که خود مجری چنین رفتارهای تجمل گرایانه هستند، هدف بازاریابی و تبلیغات شرکت‌هایی هستند که اهمیت داشتن اقلام لوکس را بدون درنظرگرفتن شاخص‌های مهم رشد و رفاه و آسایش آنها را را به اشتباه برای آنها پررنگ کرده است و عادات هزینه‌های مسئولانه در راستای رشد کشور در سطح کلان را به گونه ای نامطلوب تغییر داده اند. این گزارش می افزاید؛ معرفی گزینه‌های مقرون به صرفه و کاربردی برای رفع نیازهای کودکان به والدین، و انتقال این فرهنگ به فرزندان، برگزاری سمینارها و کارگاه‌های آموزشی برای ارتقای سطح سواد مالی در مدارس یا آموزشگاه‌ها، می تواند این رویه‌های اشتباه را تصحیح کند. همچنین راه اندازی کمپین‌های آگاهی عمومی برای برجسته کردن تأثیر منفی مصرف آشکار بر خانواده‌ها و اقتصاد، ترویج فرهنگ صرفه جویی و هزینه‌های مسئولانه و پرداختن به این امور به شکل ریشه ای و مسئولیت پذیری مالی می تواند عادات ناپسندی که امروزه حتی به خریدن سرویس‌های سیسمونی طلا برای نوزادان گسترش یافته است را تغییر و یا حذف کند. راه اندازی گالری طلا جواهر کودک، گل سر طلا و… همگی از مصادیقی به شمار می آید باعث می شود برخی از صاحبان مشاغل در پاسخ به این تقاضاها تولید خود را برای رفع این نیازها تخصیص دهند. فروش بستنی ونوشیدنی طلا که به اعتراف بسیاری از فروشندگان واقعاً طلا نیستند به منظور پاسخ گویی به جریان تجمل گرایی و لاکچری بازی است که باعث شده تا دیدن تِل طلا با قیمت ۲۰ میلیون تومان، کِش مو ۵ میلیون تومان، سنجاق‌سینه حدود ۲ میلیون تومان، پستانک ۲ میلیون تومان و شیشه شیر ۸ میلیون تومان و … بسیار عادی باشد.

سازمان صنعت از تولید چنین مصنوعاتی حمایت نمی‌کند

علی غفوری، معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این باره گفت: واحدهای صنفی که در رابطه با مصنوعات فعالیت دارند، اقدام به دریافت پروانه کسب تولید می‌کنند که در اخذ این پروانه هیچ قیدی وجود ندارد که چه مصنوعی را تولید کنند یا چه مصنوعی را تولید نکنند. تاکنون گزارش مستندی در این خصوص نداشتیم، اما این مورد قابل بررسی است، اما ما به عنوان سازمان صمت از تولید چنین اقلامی حمایت و پشتیبانی نمی‌کنیم، حتی چنانچه به لحاظ قانونی منعی برای تولید وجود نداشته باشد. قطعاً تولید این کالاها را عاملی در رواج مصرف گرایی و دامن زدن به عادت‌های نادرستی دانست که با هنجارهای اجتماعی ما همخوانی ندارد. او تاکید کرد: چنانچه چنین موردی مستند باشد پیگیری می‌کنیم که واحد تولیدی به جای پرداختن به این مورد که جز ایجاد حس تجمل‌گرایی، مصرف گرایی و رقابت‌های غیرسازنده، نتیجه دیگری ندارد به تولید کالایی بپردازند که با فرهنگ کشور ما همخوانی داشته باشد.

در ضوابط منعی برای تولید چنین کالایی نیست

غفوری مقدم بیان کرد: تصور نمی‌کنم در ضوابط منعی برای تولید چنین کالاهایی وجود داشته باشد، چنانچه بعد از پیگیری این منع وجود داشت با آنها برخورد می‌شود، اما چنانچه ممنوعیتی وجود نداشته باشد، باید به سمتی رفت که زمینه برای عدم تولید چنین کالاهایی فراهم و چنانچه لازم است ممنوعیتی در نظر گرفته شود.وی وجود استاندارد، رعایت نکات بهداشتی و مسائل شرعی را عاملی موثر در مسیر تولید یک محصول و اخذ پروانه خواند و گفت: این مورد خاص نه نیاز به استاندارد اجباری و نه نیازی به مجوز بهداشتی دارد، اما به هر حال خلاف ارزش‌های اجتماعی ماست که باید سعی شود دامن زده نشود. معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: به نظر می‌آید در این زمینه خلاء قانونی وجود دارد، اما برای اطمینان بیشتر باید بررسی شود. حسنی عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، تاکید بر استفاده از برندها و تجمل گرایی در مجالس را مصرف‌زدگی دانست و اظهار کرد: باتوجه به اینکه جامعه ما تحت تاثیر فشارهای بین‌المللی است، باید الگوهای مصرف را به سمتی ببریم که این فشار را خنثی کنیم. وی در بخش دیگری از سخنان خود بر کنترل ثروت اندوزی اشاره کرد و متذکر شد: توزیع ثروت باید به گونه‌ای باشد که شکاف طبقاتی تشدید نشود، چراکه این امر کاهش اعتماد و همبستگی اجتماعی و افزایش شکاف اجتماعی را به دنبال دارد و این در حالی است که آموزه‌های دینی ما ثروت اندوزی و فخرفروشی را طرد می‌کند.

پایان خبر تیکا

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "لاکچری بازی به نوزادان رسیده/از پستانک ۲ میلیونی تا شیشه شیر ۸ میلیونی" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "لاکچری بازی به نوزادان رسیده/از پستانک ۲ میلیونی تا شیشه شیر ۸ میلیونی"، کلیک کنید.