اتصالات جوشی (Welded fittings) چیست؟

اتصالات لوله کشی انواع گوناگونی دارند و هر یک برای محل خاصی در پروژه پایپینگ یا لوله کشی های خانگی مورد استفاده قرار می گیرند. این اتصالات همانطور که مشخص است برای نصب در محل مورد نظر نیاز به فرایند جوشکاری دارند. سایر اتصالات برای بسته شدن به رزوه یا فلنج مجهز هستند.

مشخصات تماس با کارشناسان پایپ تهران

پایپ تهران به عنوان یکی از برترین مجموعه‌های بازرگانی کشور از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را با هدف تأمین، تجهیزات و تاسیسات صنعتی و ساختمانی آغاز نمود و در بیش از دو دهه فعالیت خود توانست بخش وسیعی از نیازمندی‌های صنایع مختلف کشور از قبيل صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، تأسیسات سرمایشی و گرمایشی ساختمان، صنایع غذایی

آدرس تهران ،چهار راه گلوبندک خیام شمالی روبروی دادگاه جرائم اقتصادی پلاک928 (بازار تهران)
تلفن1 2155699825
تلفن2 2155699826
تلفن3 2155610448
تلفن4 2155610449

اتصالات جوشی (Welded fittings) چیست؟

معرفی اتصالات جوشی

اتصالات جوشی مانند سایر اتصالات تنوع بسیاری بالایی دارند. از هر یک از این قطعات به منظور انشعاب گیری، تغییر سایز لوله کشی، تغییر دادن جهت و مسیر لوله کشی و در برخی از مواقع به منظور مسدود و کور کردن بخشی از سیستم لوله استفاده می شود. برخی اتصالات به طور همزمان ممکن است دو کار مختلف را با هم انجام دهند. بسته به اینکه چه نیازی در لوله کشی داشته باشید، باید از یک اتصال خاص در مسیر استفاده کنید.

اتصالات جوشی به صورت پیوسته و یک تکه ساخته می شوند. مواد به کار رفته در تولید این اتصالات شامل فولاد، آهن و استیل می شوند. برای استفاده از این اتصالات در سیستم های لوله کشی باید موارد متعددی مورد توجه قرار گیرد. برای مثال هماهنگی سایز اتصال با لوله از اهمیت زیادی برخوردار است. ضمن اینکه متریال به کار رفته در هر دو نوع محصول نیز باید با هم همخوانی داشته باشند. استفاده نادرست از اتصالات می تواند مشکلات و به دنبال آن خسارات جبران ناپذیری را برای سیستم های لوله کشی به دنبال داشته باشد.

انواع اتصالات جوشی

همانطور که گفتیم اتصالات جوشی بسیار متنوع هستند. یکی از این سری اتصالات که کاربرد بالایی هم دارد، انواع زانو است. زانوایی ها در دو زاویه 45 و 90 درجه تولید می شوند و به منظور تغییر مسیر لوله کشی کاربرد دارند. اگرچه زانو چپقی به دلیل طراحی خاص خود علاوه بر تغییر جریان لوله کشی منجر به تغییر سایز در آن نیز می شود.

از دیگر اتصالات جوشی پرکاربرد می توانیم به سه راهی و چهار راهی اشاره کنیم. همانطور که از نام این قطعات مشخص است، از آن ها برای انشعاب گری در دو و سه مسیر دیگر (علاوه بر مسیر اصلی) استفاده می شود. سه راهی هم به دو نوع مساوی و تبدیل تقسیم بندی می شود. البته اتصالاتی هم وجود دارند که نام تبدیل را با خود به یدک می کشند. کار این اتصالات این است که بدون تغییر مسیر جریان لوله کشی، اندازه یک خط لوله کشی را تغییر دهند. از دیگر اتصالات کاربردی در صنعت لوله کشی می توانیم به اتصال جوشی کپ و اتصال سر دنده اشاره کنیم.

اتصالات جوشی فولادی از انواع فیتینگ های مورد مصرف در سیستم های پایپینگ و خطوط لوله کشی گاز منزل و شرکت های صنعتی ( نفت گاز پتروشیمی) می باشند. که در انواع زانو, سه راه مساوی و سه  راه تبدیلی, کپ, تبدیل های هم مرکز (صاف) و غیر هم مرکز (کج) می باشد.

اتصالات جوشی از سایز های 1/2 اینچ الی 8 اینچ در مصارف ساختمانی و تا سایز 84 اینچ در مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. اتصالات جوشی اتصالی از جنس فولاد یک تکه هستند که از روش جوشکاری برق برای اتصال آنها به یکدیگر و یا لوله یا فلنج و… مورد استفاده قرار می گیرد.

اتصالات جوشی بر اساس کاربرد به چند دسته کلی تقسیم می شوند که در ادامه به شرح هر کدام از اقلام اتصالات جوشی می پردازیم.

زانوی جوشی 45 درجه

این زانو ها که در واقع برشی از زانوی 90 درجه می باشند، مسیر خط لوله را 45 درجه تغییر می دهند.

زانوی جوشی 90 درجه

این زانویی برای تغییر مسیر جریان به میزان 90 درجه استفاده می شود که در سایز های 2 تا 24 اینچ به صورت مانیسمان و درزدار و در سایز های بالای 24 اینچ فقط به صورت درزدار ساخته می شوند. زانو های 90 درجه به دو شکل شعاع کوتاه (Short Radius) و شعاع بلند (Long Radius) ساخته می شوند که بر اساس استاندارد فاصله مرکز تا انتها در زانویی شعاع بلند، 1.5 برابر قطر اسمی و در زانویی شعاع کوتاه، مساوی با قطر اسمی زانو می باشد. به طور مثال فاصله مرکز تا انتها در یک زانویی 4 اینچ به شرح زیر می باشد.

    زانوی کوتاه SR : 4 * 25.4 * 1.5 = 152.4 mm

    زانوی بلند LR : 4 * 25.4 * 1 = 101.6 mm

زانوی جوشی 180 درجه

این زانویی ها در مواردی که نیاز به برگشت مسیر جریان وجود دارد استفاده می شوند و عمده کاربرد آن ها در ساخت مبدل های حرارتی و برودتی می باشد.

زانوی جوشی کاهنده

این اتصالات نوع خاصی از زانویی ها می باشند که علاوه بر تغییر جهت جریان امکان تغییر سایز خط لوله را هم به ما می دهند و فقط در حالت 90 درجه تولید می شوند.

سه راهی جوشی مساوی

سه راهی مساوی یا سه راهی مستقیم برای ایجاد انشعاب هم سایز با خط اصلی جریان با زاویه 90 درجه یا ترکیب دو جریان با زاویه 90 درجه استفاده می شود.

سه راهی جوشی نا مساوی

سه راهی نامساوی یا سه راه تبدیل یا سه راهی کاهنده امکان ایجاد انشعاب با سایز متفاوت از خط اصلی یا ترکیب دو جریان با سایز های متفاوت را به ما می دهد.

تبدیل جوشی هم مرکز

تبدیل هم مرکز یا کاهنده هم مرکز که به آن تبدیل صاف هم گفته می شود برای اتصال دو لوله با قطرهای متفاوت استفاده می شود که با استفاده از این کاهنده، مرکز لوله های دو طرف آن روی هم منطبق می شوند. معمولا از تبدیل صاف در خطوط لوله افقی استفاده می شود.

تبدیل غیر هم مرکز جوشی

تبدیل غیر هم مرکز یا کاهنده غیر هم مرکز که به آن تبدیل کج هم گفته می شود برای اتصال دو لوله با قطرهای متفاوت استفاده می شود. مرکز لوله هایی که با این تبدیل به هم متصل می شوند، روی هم منطبق نمی شوند. معمولا از تبدیل کج در خطوط لوله عمودی استفاده می شود.

کپ گود جوشی

کپ ها اتصالاتی هستند که برای انسداد خط لوله استفاده می شوند. ابعاد کپ گود بر اساس استاندارد ASME B16.9 ساخته می شود که علاوه بر قسمت محدب دارای دیواره های بلندی می باشد که این امر موجب توزین مناسب فشار وارده به خط جوش و مقاومت بالاتر در برابر فشار شود.

کپ عدسی جوشی

کپ های عدسی معمولا از فرم دهی ورق های فلزی به روش پرس کاری تولید شده و برای انسداد خطوط لوله کم فشار استفاده می شوند. این کپ ها فقط یک قسمت محدب داشته و دیواره های جانبی ندارند و به همین دلیل از لحاظ ظاهری متمایز با کپ های گود استاندارد می باشند.

چهار راهی مساوی جوشی

چهارراهی ها اتصالاتی هستند که برای ایجاد چند انشعاب از خط اصلی یا ترکیب چند جریان با قطر برابر با هم استفاده می شوند.

چهار راهی نامساوی جوشی

چهارراهی نامساوی اتصالی است که برای ایجاد چند انشعاب غیر هم سایز از خط اصلی یا ترکیب چند جریان غیر هم سایز با هم استفاده می شود.

کف رینگ جوشی (STUB END)

کف رینگ ها اتصالاتی هستند که همراه با فلنج لپ جوینت استفاده می شوند. کف رینگ از داخل فلنج رد شده و از پشت به لوله متناسب با خودش که از نظر جنس، ضخامت و سایز یکی می باشد، به روش جوشکاری متصل می شود و به همین دلیل لبه پشتی آن که محل اتصال به لوله می باشد به صورت کونیک است. لبه جلویی کف رینگ که سطح آن به صورت شیاردار می باشد با گسکت و فلنج روبرو در تماس بوده و وظیف آب بندی محل اتصال را دارد.

برای ساخت STUB END معمولا از برشی از لوله استفاده شده و در حالت استاندارد لبه آن به صورت فورج برگردانده می شود و سپس با تراشکاری شیار های روی لبه ایجاد می شود. در نوع غیر استاندارد، قسمت لبه آن از ورق فلزی برش خورده و به لوله جوش داده می شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اتصالات جوشی (Welded fittings) چیست؟" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اتصالات جوشی (Welded fittings) چیست؟"، کلیک کنید.