کاهش سرعت در محدوده تردد یوزها/ فنس کشی نیازمند عزم ملی است – خبرگزاری تیکا | اخبار ایران و جهان

کاهش سرعت در محدوده تردد یوزها/ فنس کشی نیازمند عزم ملی است - خبرگزاری تیکا | اخبار ایران و جهان

بهرامعلی ظاهری در گفت وگو با خبرنگار تیکا، ضمن اشاره به تمهیدات لازم برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در میاندشت میامی بیان کرد: بر اساس مطالعه ای که محیط زیست انجام داده و به مثابه سند تحت عنوان نقاط حادثه خیز مرتبط با یوزپلنگ آسیایی عنوان شده بود، فنس کشی محور میاندشت در برنامه اجرایی قرار گرفت و در نهایت این مطالعات به عنوان یک سند بالادستی برای اجرا، مصوب شده است.

وی با بیان اینکه محور دو بانده میاندشت سبب شده بود که سرعت تردد خودروها هم در این مسیر افزایش یابد که این هم امکان تصادفات جاده ای را برای انسان ها و هم یوزها بالا برده بود، بیان کرد: دستگاه های مسیول مانند وزارت راه و شهرسازی و پلیس راه، حمل و نقل و پایانه ها و … پای کار بودند تا بتوانیم ایمن سازی کریدور تردد یوز را داشته باشیم.

حفظ یوزها

مدیرکل محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه هر کدام از این دستگاه ها وظایف خاص خودشان را در قبال کریدور میاندشت و حفاظت از یوزپلنگ آسیایی انجام دادند، ابراز کرد: اصلی ترین وظیفه به وزارت راه باز می گردد اما شاهد ورود بخش خصوصی و یک شرکت هواپیمایی نیز به پروژه فنس کشی محور هستیم تا بتوانیم ایمن سازی را در اسرع وقت صورت دهیم تا خطر تلفات جاده ای یوزها کاسته شود.

ظاهری بیان کرد: کمیته ای متشکل از دستگاه های ذی صلاح به همراه رییس کل دادگستری استان سمنان ایجاد شده و وظایفی پیرو سند بالا دستی که در ابتدا اشاره شد، مطرح ساخت و طبق آن وزارت راه و شهرسازی هم تعهداتی را متقبل شده است.

وی با بیان اینکه فنس کشی و ایمن سازی کریدور عبور یوز بر عهده وزارت راه است، تاکید کرد: جاده میاندشت در واقع قیمت بالا دستی و پایین دستی زیستگاه عباس آباد میاندشت را قطع کرده بود در نتیجه نیاز است که ایمن سازی آن در قالب یک کار ملی صورت گیرد.

نصب دوربین کنترل سرعت

مدیرکل محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه در همین راستا مسیولان ملی نیز به میدان ورود کردند، گفت: در نهایت وزارت راه و شهرسازی موظف شد علاوه بر تابلوهای هشدار بر روی جاده و کنار جاده؛ نصب دوربین کنترل سرعت و ایجاد روشنایی و ایمن سازی فنس کشی و کریدور عبور به لحاظ زیرگذر یا روگذر مناسب را نیز داشته باشد.

ظاهری بیان کرد: در خصوص روشنایی و نصب علایم اقدامات خوبی صورت گرفته و حتی نصب دوربین ها هم اتفاق افتاده است تا جایی که کنترل سرعت توسط دوربین ها انجام می شود همچنین در محدوده تردد یوزپلنگ محدودیت سرعت 90 کیلومتر بر ساعت در روز توسط پلیس راه اعمال می شود.

وی با بیان اینکه مقرر شده بود که 10 کیلومتر از مسیر تردد یوزها همچنین دارای روشنایی شود که نیمی از این مسیر هم دارای روشنایی شده است، ابراز کرد: نیاز است که سرعت بیشتری برای آشکار سازی و روشنایی شاهد باشیم تا سایر تعهدات هم رقم بخورد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان سمنان گفت: برای فنس کشی محور اما هنوز اتفاق خاصی از سوی وزارت راه رخ نداده و همانطور که بیان شد بخش خصوصی نیز به کمک آمده است البته محیط زیست دست روی دست نگذاشته و علاوه بر اینکه حفاظت زیستگاهی خودش را در دستور کار داشته، تلاش کرده که تامین منابع آبی، لایروبی چشمه ها و قنوات و ایجاد طعمه برای زیستگاه ها و جلوگیری از تخلفات شکار و صید را صورت داده است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کاهش سرعت در محدوده تردد یوزها/ فنس کشی نیازمند عزم ملی است – خبرگزاری تیکا | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کاهش سرعت در محدوده تردد یوزها/ فنس کشی نیازمند عزم ملی است – خبرگزاری تیکا | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.