به گزارش خبرنگار تیکا، حجتالاسلام سعید بهمنی پیش از ظهر دوشنبه در مراسم رونمایی از همایش بینالمللی «امت تمدنی در قرآن» که در مرکز همایشهای غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار کرد: در گذشته دانشمندان بحث مبانی را به شکل مبادی مطرح میکردند که بر دو قسم تصوریه و تصدیقیه بودند.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در خوانش تمدنی قرآن طبعاً به دنبال دلالت بر تمدن و امر تمدنی هستیم، ابراز کرد: تمدن جامعهای دارای سرزمین و امتداد تاریخی و هویت مشترک است و علوم و دیوان سالاری و … ملزومات این جامعه هستند.
وی با تصریح بر اینکه هر امر مؤثر در تکون، فرآیند و تحقق تمدن را امر تمدنی میدانیم، گفت: روش وقتی در علم مطرح میشود که مشتمل بر مجموعه عناصر نظری هستند که ما را به درک و علم میرساند.
حجت الاسلام بهمنی عنوان کرد: عناصر کاربردی مشتمل بر منابع اصول قواعد ساز، کار داده یابی و تحلیل داده، رویکرد و سبکها هستند و در مباحث قرآنی روشها بر اساس منابعی که در فهم قرآن بکار میرود، تقسیم میشود.
استاد حوزه و دانشگاه اذعان کرد: امروز نظریههای وجود دارد که ما را به سمت تأمل تمدن در قرآن سوق داد و اولین مبنای برای اینکه به اینکه سراغ قرآن رفتیم، الهی بودن لفظ و معنای قرآن است و دوم اینکه قرآن حقانیت دارد و خدشه نا پذیر است.
وی افزود: مبنای دیگر مرجعیت شانی قرآن است و همین امر که از جانب خداوند آمده دارای مرجعیت است و میگوید که اگر در این کتاب الهی مطلب علمی در هر سطحی باشد بر یافته علمی بشر مقدم است.
حجت الاسلام بهمنی گفت: یافتههای علمی بشر تنقیض نمیشود ضمن اینکه یافتههای بشری با گفته آفریدگار بشر مقایسه میشود ضمن اینکه آنها سقوطی هستند و تمام این موارد را امروز پذیرفتهایم.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: قرآن از یک واقع نمایی برخوردار است و هر چه در آن گفته شده از واقعیتهای هستی و ملکوتی است ضمن اینکه قرآن فهم پذیر است و آیه «الرحمن علم القرآن» میگوید که علم این کتاب الهی مختص به تمام بشر است و فقط محدود به مؤمنان نیست.
وی با بیان اینکه تبار تمدنی بر اساس علم انسانی است و امروز وجود دادههای تمدنی در قرآن پذیرفته است، افزود: در قرآن لفظی با عنوان تمدن نیامده است ولی به عنوان مصداقی و مسائلی مبنی بر افول برخی تمدن و تکون آنها بیان شده است.
حجت الاسلام بهمنی اظهار کرد: تمدن بر آمده از کنشهای انسان است و جمعیت، سرزمین، امتداد تاریخی و هویت مشترک از مقومات آن هستند و علم و صنعت نیز آشکار ساز آن است.
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: هویت فصل مقوم تمدنها است و اینها بیشتر به گرایشها و نحوه نگرش به هستی و مباحث وحدت بخش و عوامل آن متکی است.
وی ابراز کرد: تمدن شناخت پذیر است و تمدن بر اساس دین را امکان پذیر میدانیم، زیرا بیشتر آموزههای دینی هویت را شکل میدهد و هویت فصل مقوم تمدن است ضمن اینکه تمدن کنش اختیاری انسان است و بر این اساس میتوان ارادهها را با مهندسی تکمیل کرد.
حجت الاسلام بهمنی خاطرنشان کرد: تمدن با پیوستگی اجتماعی تلازم دارد و اصلی ترین عامل پیوستگی هویت است که آنها را به یکدیگر پیوند میزند و قرآن نیز موجب وحدت و بهم پیوستگی میشود.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "قرآن از یک مرجعیت شانی و واقع نمایی برخوردار است – خبرگزاری تیکا | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "قرآن از یک مرجعیت شانی و واقع نمایی برخوردار است – خبرگزاری تیکا | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.