علت جوش آوردن ماشین پژو ۲۰۶

جوش آوردن ماشین 206 دلایل مختلفی دارد. برخی از شایع‌ترین این دلایل می‌تواند به‌خاطر وجود خطا در سیستم خنک‌کننده، مشکل در رادیاتور، خرابی شلنگ‌ها یا تسمه‌ها، کم‌بودن میزان روغن‌موتور، عملکرد ضعیف ترموستات، خراب‌شدن پمپ آب و غیره باشد. در ادامه به تشریح متداول‌ترین دلایلی که منجر به بروز این مشکل می‌شود خواهیم پرداخت و روش‌های جلوگیری از آن را عنوان می‌کنیم، پس با ما همراه باشید.

تأثیر استفاده از قطعات خراب و جوش‌آوردن پژو ۲۰۶

جوش‌آوردن خودروی ۲۰۶ از جمله مواردی است که احتمال بروز آن به‌ویژه در فصول گرم بیشتر خواهد بود. مواردی که می‌تواند به دلیل استفاده از قطعات ناسالم رخ بدهد به طور مختصر شامل موارد زیر است:

  • خم‌شدن یا مسدودشدن پره‌های رادیاتور
  • شل‌شدن درپوش رادیاتور یا نشتی رادیاتور
  • پایین‌بودن سطح سیستم خنک‌کننده
  • انسداد هوا در سیستم خنک‌کننده
  • کافی‌نبودن محلول ضد یخ گلیکول
  • شل‌شدن تسمه فن در فن‌های تسمه محور
  • خرابی ترموستات
  • سوختن فیوز فن
  • استفاده از شلنگ ضعیف و آسیب‌دیده در سیستم خنک‌کننده
  • فرسودگی شدید موتور
  • وجود ترک یا نشتی بین محفظه احتراق و مسیرهای خنک‌کننده
  • مسدودشدن، خوردگی یا نشتی مسیرهای رادیاتور 
  • استفاده از فن کلاچ معیوب

وجود مشکل در قطعات نام‌برده باعث جوش‌آوردن خودرو می‌شود و درصورتی‌که به‌موقع بررسی و رفع شوند، می‌توانید از بروز برخی مشکلات در آینده جلوگیری کنید.

علت داغ‌شدن بیش از حد موتور پژو ۲۰۶ چیست؟

در حالت کلی دو دلیل اصلی برای گرم‌شدن بیش از حد موتور وجود دارد: ۱- مایع خنک‌کننده آن‌طور که باید از طریق سیستم جریان پیدا نمی‌کند. ۲- هوای کافی در رادیاتور جریان ندارد.

دلایلی که می‌تواند منجر به ایجاد مشکل در جریان‌پیدانکردن مایع خنک‌کننده باشد در زیر آورده شده است:

  • کافی‌نبودن حجم مایع خنک‌کننده: سطح مایع خنک‌کننده باید به‌صورت دوره‌ای بررسی شود. اگر سطح مایع کمتر از حداقل سطح توصیه شده باشد، این امر می‌تواند منجر به تولید گرمای بیش از حد در موتور شود.
  • فرسوده‌شدن پمپ: توصیه می‌شود هر بار که تسمه تایم را عوض می‌کنید، پمپ را هم تعویض کنید، زیرا این دو قطعه رابطه نزدیکی به یکدیگر دارند.
  • گرفتگی رادیاتور: لوله‌های داخلی رادیاتور کوچک بوده و با گذشت زمان، اگر مایع خنک‌کننده به‌صورت دوره‌ای پر نشود، کثیفی در لوله‌ها جمع می‌شود و منجر به مسدودشدن مجاری رادیاتور می‌شود.
  • گرفتگی کانال‌های موتور: این مورد شبیه به مورد قبل بوده و تنها تفاوت آن، این است که کثیفی در کانال‌های داخلی موتور می‌تواند موجب گرمای بیش از حد موتور شود.

حال دلایلی که موجب جریان‌نداشتن هوای کافی در رادیاتورها می‌شود به شرح زیر است:

  • گرفتگی پره‌های رادیاتور: رادیاتور ممکن است مقداری زباله مانند برگ، گل یا گردوغبار را به خود جمع کند که این امر منجر به مسدودشدن جریان هوا می‌شود و کیفیت خنک‌کنندگی رادیاتور کاهش پیدا می‌کند. به همین منظور در صورت بروز این مشکل توصیه می‌شود از رادیاتور ۲۰۶ کوشش رادیاتور استفاده کنید تا بتوانید جلوی بروز مشکلات این‌چنینی را بگیرید.
  • خم‌شدن پره‌های رادیاتور: اگر در هنگام بررسی پره‌های رادیاتور، مراقب نباشید و به آنها فشار وارد کنید، احتمال خم‌شدن پره‌ها وجود دارد. به همین منظور زمانی‌که پره‌ها خم بشوند منجر به مسدودسازی جریان هوا می‌شوند.
  • کارنکردن فن برقی: زمانی‌که سنسور دما یا ماژول کنترل موتور آسیب ببیند، این موارد می‌تواند موجب ازکارافتادن فن برقی شود.

اخطارهای مهم در صورت مواجه‌شدن با مشکل جوش‌آوردن خودرو

اگر چراغ اخطار خودرو ۲۰۶ شما روشن شده یا از کاپوت بخار خارج شود، باید یک‌سری اقدامات مهم را در دو صورت که در زیر آورده شده برای ایمنی بیشتر خود و خودروتان انجام بدهید:

حرارت زیاد بدون خروج بخار از کاپوت

در این شرایط باید ابتدا خودروی خود را در مکانی امن متوقف کرده و بدون خاموش‌کردن ماشین، سیستم تبرید یا عملیات سردسازی را انجام بدهید. در این مرحله، موتور را با دور آرام روشن بگذارید و صبر کنید تا دمای خودرو کاهش پیدا کند و چراغ اخطار خاموش شود. هنگامی‌که این اتفاق افتاد می‌توانید به‌آرامی رانندگی کنید؛ اما کماکان به نشانگر دما توجه داشته باشید و خودروی خود را در اولین تعمیرگاه متوقف سازید. اگر پس از انجام عملیات سردسازی، دمای خودرو پایین نیامد در این صورت باید موتور را خاموش کرده و با شرکت بیمه خود یا یک مکانیک سیار تماس بگیرید.

حرارت زیاد و خروج بخار از کاپوت

در صورت مواجه‌شدن با این شرایط باید به‌سرعت خودروی خود را خاموش کرده و از آن دور شوید. اگر خودتان هیچ نوع اطلاع و آگاهی از عملیات مکانیکی ندارید، توصیه می‌شود کاپوت را باز نکنید؛ زیرا خودرو در آن زمان با جریان گرمای بالایی روبرو بوده و نزدیک بودن به آن می‌تواند برای شما خطرناک باشد. 

ازآنجایی‌که بعدازاین اتفاق، احتمال آسیب‌دیدگی موتور و کارنکردن آن وجود دارد به همین دلیل باید از مکانیکی حرفه‌ای در این شرایط کمک بگیرید. یادتان باشد که تحت هیچ شرایطی نباید کاپوت یا مخزن مایع خنک‌کننده را باز کنید؛ زیرا احتمال پرش مایع به سمت بالا وجود دارد و ممکن است با این کار دچار سوختگی شوید. تنها اجازه بدهید تا خودرو خودش خنک شود و با شرکت بیمه خود یا یک یدک‌کش تماس بگیرید. 

عوامل مؤثر در جوش‌آوردن پژو ۲۰۶

در کنار موارد ذکرشده، برخی عوامل دیگر نیز هستند که می‌تواند موجب جوش‌آوردن خودروی شما شود. این موارد در زیر آورده شده‌اند:

  • استفاده از خنک‌کننده‌های بی‌کیفیت: همیشه باید از خنک‌کننده‌های توصیه شده که مناسب با خودروی خود هست استفاده کرده و از به‌کاربردن خنک‌کننده‌های نامناسب دوری کنید. خنک‌کننده‌ها معمولاً هر ۵ سال یک‌بار نیاز به تجدید دارند.
  • شکسته‌شدن یا شل‌شدن درپوش رادیاتور: مدار خنک‌کننده در محفظه‌ای سرپوشیده و با فشار کار می‌کنند. حال اگر درپوش‌ها دچار آسیب شده یا شل شوند، این فشار و مایع موجب نشتی در رادیاتور خواهد شد.
  • افزایش دما و سایش قطعات: وقتی‌که اصطکاک بین قطعات داخلی افزایش پیدا کند، دما و سایش نیز به طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. حال در صورت عدم رفع به‌موقع این مشکل، آسیب‌های شدیدی به موتور وارد خواهد شد.
  • شکستگی سر سیلندرها: گازهایی که وارد سیستم تبرید می‌شوند، موجب افزایش دما و تشکیل حباب‌های گاز خواهند شد. حال این تغییرات ناگهانی دما و تولید گرمای شدید ممکن است باعث شکستن سرسیلندرها شود.

8 روش برای جلوگیری از جوش‌آوردن پژو ۲۰۶

برخی از مهم‌ترین دلایلی که می‌توانند از جوش‌آوردن خودروی شما جلوگیری کنند در زیر آورده شده است:

    1. همیشه از خنک‌کننده‌های باکیفیت استفاده کنید: توجه داشته باشید که مایع خنک‌کننده خودروی خود را بعد از ۲ سال یا پس از طی کردن هر ۴۸ هزار کیلومتر تعویض کنید. 
    2. هرگز از آب مقطر یا آب لوله‌کشی برای کاهش جوش‌آوردن خودرو استفاده نکنید: ازآنجایی‌که مایع خنک‌کننده، برخلاف آب لوله‌کشی یا مقطر دارای ویژگی‌های خاصی همچون جوشیدن در دمای بالاتر بوده، به همین دلیل دارای عملکردی صحیح در کاهش جوش‌آوردن خودرو است.
    3. سطح مایع خنک‌کننده را هر ۱۵ روز یکبار بررسی کنید: بررسی سطح مایع خنک‌کننده باید تقریباً هر دو هفته یک‌بار انجام شود. در زمان بررسی، سطح مایع باید هم اندازه با سطح مشخص شده در مخزن باشد.
    4. پره‌های رادیاتور را تمیز کنید: ممکن است هرازچندگاهی رادیاتور برخی کثیفی و گردوغبار را به خود جذب کند که این امر موجب مسدودشدن جریان هوا می‌شود و کیفیت خنک‌کنندگی موتور کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل هر بار که سطح مایع خنک‌کننده را بررسی می‌کنید با یک برس آن را تمیز کنید.
    5. درپوش رادیاتور را به‌موقع تعویض کنید: این مورد می‌تواند یکی از مشکلات گرمای بیش از حد خودروی شما باشد؛ بنابراین در زمان مناسب و وقتی‌که حس کردید درپوش شل یا شکسته شده حتماً در اولین فرصت آن را عوض کنید. شکسته شدن درپوش رادیاتور موجب نشتی می‌شود که برای جلوگیری از این امر حتما باید تعویض شود.
    6. ترموستات خود را تعویض کنید: زمانی‌که خودرو نشتی ندارد؛ اما کماکان با مشکل جوش‌آوردن ماشین مواجه هستید، شاید مشکل از ترموستات باشد. در این صورت پس از بررسی و اطمینان از مشکل، آن را تعویض کنید.
    7. سیستم خنک‌کننده خود را تخلیه کنید: درصورتی‌که محفظه‌های هوا بسته شده باشند این عمل می‌تواند موجب تولید گرمایش شده و به پمپ آب آسیب بزند. حتماً هرازگاهی سیستم خنک‌کننده خود را بررسی کنید تا از بروز مشکلات این‌چنینی جلوگیری شود.
  • واشر سرسیلندر را تست کنید: زمانی که واشر سرسیلندر گرم شده و خراب شود، می‌تواند منجر به نشت مایع خنک‌کننده به داخل سیلندرها یا مسیرهای روغن شود که همین امر باعث گرم‌شدن بیش از حد آن می‌شود. علائم نشان‌دهنده خرابی این واشرها شامل دود سفید ناشی از اگزوز، ازدست‌دادن مایع خنک‌کننده و خاموشی موتور است.

کلام آخر

جوش‌آوردن خودرو ۲۰۶ در اکثر موارد با انجام تعمیری ساده و هزینه‌ای کم قابل‌انجام بوده؛ اما جزو آن دسته از مشکلات هست که نیاز به توجه فوری دارد. متأسفانه، بسیاری از افراد با وجود مشاهده علائم اولیه، آن را نادیده گرفته و در نهایت مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتر برای رفع این مشکل خواهند شد. پس اگر خودروی شما علائم گرمای بیش از حد را از خود نشان می‌دهد، حتماً در اولین فرصت به بررسی مشکل بپردازید تا بتوانید از رخ‌دادن خسارات سنگین در آینده جلوگیری کنید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "علت جوش آوردن ماشین پژو ۲۰۶" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "علت جوش آوردن ماشین پژو ۲۰۶"، کلیک کنید.