علائم تشکیل قلب جنین در رحم مادر چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

وقتی متوجه می‌شوید باردارید، شنیدن ضربان قلب کودکتان احتمالاً یکی از آن لحظه‌هایی است که انتظارش را می‌کشید و خوشبختانه زیاد هم لازم نیست منتظر بمانید. در این مطلب با زمان شنیدن صدای قلب جنین، رشد هفته به هفته قلب جنین و کارهایی که می‌توانید برای سلامت قلب کودک انجام دهید آشنا شوید. در همین رابطه پیشنهاد می کنیم مقاله علت تشکیل نشدن قلب جنین را نیز مطالعه نمایید.

علائم تشکیل قلب جنین در رحم مادر چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

مراحل رشد قلب جنین

رشد اولیهٔ قلب جنین

طی هفته‌های اول بارداری، رویان یا جنین ابتدایی و فسقلی داخل رحم شما شبیه یک دیسک صاف است. در ، دو لوله که به قلب تبدیل خواهند شد تشکیل شده‌اند. این دو لوله به هم جوش می‌خورند و با شروع تپیدن این قلبِ لوله‌ای، خون شروع به جریان یافتن در آن می‌کند.

بین هفته‌ٔ ششم تا هفتم بارداری، لوله‌ٔ قلب پیچ می‌خورد و به شکل حرف S خم می‌شود. پایین لوله به سمت بالا و به سمت پشت حرکت می‌کند و دو حفره‌ٔ فوقانی قلب، یعنی دهلیز را تشکیل می‌دهد. قسمت بالای لوله دو حفره‌ٔ تحتانی قلب، یعنی بطن‌ها و همچنین عروق بزرگ منتقل‌کننده‌ٔ خون از قلب را تشکیل می‌دهد و تا ، چهار حفره‌ٔ قلب تشکیل شده‌ است.

ایجاد خون و عروق خونی قلب جنین

در اوایل ، خون در ساختارهای کوچکی به نام «جزایر» خون که به زودی سلول‌های خونی و رگ‌های خونی از جمله آئورت را به وجود می‌آورند تشکیل می‌شود. آئورت رگ بزرگی است که خون اکسیژنه، یعنی خون حاوی اکسیژن را از قلب کودک شما به اندام‌های در حال رشد می‌رساند.

خون اکسیژنه از جفت و از طریق رگ‌های موجود در بند ناف به قلب جنین می‌رسد و خون دی‌اکسیژنه، یعنی فاقد اکسیژن از طریق شریان‌های ناف به جفت برمی‌گردد.

سپس کبد شروع به تولید سلول‌های خونی می‌کند و به دنبال آن اندام‌های دیگری مانند طحال نیز همین کار را می‌کنند. هنگامی که استخوان‌های کودک شما به اندازهٔ کافی رشد کند، سلول‌های خونی عمدتاَ‌ در مغز استخوان تولید می‌شوند و مغز استخوان به محل اصلی تولید خون برای بقیه‌ٔ زندگی تبدیل می‌شود.

دور زدن ریه‌ها تا زمان تولد

قبل از تولد، کودک شما سوراخ کوچکی در دیواره‌ٔ بین دو دهلیز قلب خود دارد تا خون از دهلیز راست به چپ جریان داشته باشد و یک دریچه‌ٔ فلپ‌مانند مانع جریان یافتن خون از سمت مقابل می‌شود. این دهانه به خون اجازه می‌دهد ریه‌های کودک را دور بزند، چون ریه‌ها تا زمان تولد کودک ضروری نیستند، زیرا خون فعلاَ اکسیژن خود را از جفت تأمین می‌کند.

این سوراخ به طور معمول پس از تولد کودک و اولین تنفس بسته می‌شود. در بیشتر نوزادان، سوراخ قلب طی چند ماه کاملاً پلمپ می‌شود.

اولین صدای قلب جنین

قلب جنین خیلی زود شروع به کار می‌کند، زیرا برای رساندن خون اکسیژنه یا اکسیژن‌دار و مواد مغذی به اندام‌های در حال رشد مورد نیاز است. اگر در حدود ، سونوگرافی سه ماههٔ اول را انجام دهید، ممکن است بتوانید ضربان قلب را بشنوید و ببینید. در غیر این صورت، آن را اولین بار هنگامی خواهید شنید که پزشکتان شما را در یکی از ویزیت‌های مراقبت‌های بارداری با داپلر جنینی بررسی می‌کند.

داپلر یک ابزار دستی کوچک است که به شکم شما فشار داده می‌شود. ممکن است این کار زودهنگام و در هفته‌ٔ ۱۰ بارداری انجام شود، اما در ۱۲ هفتگی رایج‌تر و معمول‌تر است. به شکل دقیق‌تر اما، این که از چه زمانی بتوان ضربان قلب جنین را پیدا کرد با وضعیت جنینتان در رحم، وزن شما و دقیق بودن شما ارتباط دارد.

این را هم بدانید که اگر انتظار دارید صدای آشنا و ثابت «لاب-داب» ضربان قلب طبیعی یک بزرگسال را بشنوید، کاملاً غافلگیر خواهید شد. بسیاری از مادران، صدای ضربان قلب جنین خود را شبیه صدای تاخت چهارنعل اسب‌ها توصیف می‌کنند. دلیلش این است که قلب جنین تقریباً دو برابر سریع‌تر از قلب شما می‌زند و در ، میانگین آن حدود ۱۴۰ بار در دقیقه است.

برای سلامت قلب جنین در دوران بارداری چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

نقاط عطف کلیدی رشد قلب جنین در هفته‌های بارداری

نقاط عطف کلیدی رشد قلب جنین طی هفته‌های بارداری به شکل زیر است:

هفتهٔ پنج: دو لوله‌ٔ قلب در جنین تشکیل شده است. دو لوله به هم جوش می‌خورند و با شروع تپیدن قلب، خون از طریق این قلبِ لوله‌ای جریان می‌یابد.

هفتهٔ شش تا هفت: دیواره‌هایی شروع به شکل‌گیری می‌کنند که قلب را به چهار حفره تقسیم می‌کنند.

هفتهٔ هشت: در معاینه‌ٔ سونوگرافی ممکن است بتوانید ضربان قلب کودک خود را ببینید و بشنوید.

هفتهٔ ۹: چهار حفره‌ٔ قلب تشکیل شده است.

هفتهٔ ۱۰ تا ۱۲: شاید بتوانید ضربان قلب کودک خود را با دستگاه داپلر بشنوید.

تولد: دهانهٔ بین دهلیزها که در رحم به خون اجازه می‌دهد ریه‌ها را دور بزند، بسته می‌شود.

علائم تشکیل قلب جنین در رحم مادر چه زمانی از بارداری اتفاق می‌افتد؟

علائم تشکیل قلب جنین یکی از مهم‌ترین فرآیندهای سلامت و رشد جنین است و موجودیت جنین و ادامه بارداری به آن وابسته است. پس از هفته هفتم بارداری، علائم تشکیل قلب جنین کم کم شروع به نمایان شدن می‌کند و با اینکه قلب جنین دو ماهه در حال رشد است؛ ولی به علت اینکه اندازه جنین دو ماهه بسیار کوچک است، نمی‌توان به درستی اسکن قلب را انجام داد.

در سونوگرافی بارداری بین هفته هفتم بارداری تا ۸ بارداری، علائم تشکیل قلب جنین قابل مشاهده است و اگر سونوگرافی واژینال انجام دهید، یک هفته جلوتر یعنی در هفته ۶ تا ۷ بارداری می‌توانید علائم تشکیل قلب قلب جنین را مشاهده کنید. البته برای این که جواب دقیق و مطئمن باشد توصیه می‌شود که در هفته دوازده بارداری برای اسکن قلب جنین، دقت کنید که صدای قلب جنین هم واضح باشد. در ادامه با موضوع علائم تشکیل قلب جنین همراه باشید.

علائم تشکیل قلب جنین

لازم است بدانید که علائم تشکیل قلب جنین، علامت جسمانی خاصی ندارد و تنها روش تشخیص آن، انجام سونوگرافی از هفته ششم بارداری به بعد است. پس لازم است که از استرس و افکار منفی که سلامت بارداری شما را به خطر می‌اندازد، دوری کنید و منتظر مشاهده علامت خاصی نباشید!

مراحل تشکیل قلب جنین

قلب جنین در هفته ششم بارداری تشکیل می‌شود و شروع به تپیدن می‌کند. قلب جنین در این هفته ۸۰ بار در دقیقه می‌زند و دارای چهار حفره عمیق است که هر حفره دارای مسیر ورودی و خروجی مختص خود برای داخل و خارج شدن خون است.

  • طول جنین حدود ۸ میلی‌متر است.
  • نخاع جنین که باز بوده شروع به بسته شدن می‌کند.
  • رشد سلول‌های خون و رگ‌های خونی آغاز می‌شود.
  • رگ‌های خونی خون را به رحم می‌رسانند.
  • قلب لوله‌ای شکل تشکیل می‌شود و شروع به ضربان زدن می‌کند.

برای اولین بار، ضربان قلب جنین چه زمانی شنیده می‌شود؟

در هفته ۶ بارداری، قلب جنین شما که اکنون ۱۱۰ بار در دقیقه می‌زند؛ دارای ۴ محفظه تو خالیست که هر یک دارای یک ورودی و یک خروجی هستند تا خون بتواند وارد و خارج شود. در دو هفته بعدی یعنی در هفته ۸ بارداری، این تعداد در هر دقیقه به ۱۵۰ تا ۱۷۰ ضربان افزایش می‌یابد. این تقریبا دو برابر سریع‌تر از ضربان قلب بزرگسالان است. حال با وجود چنین رشدی در قلب، احتمالا شما اولین بار در حدود هفته ۸ یا ۹ بارداری می‌توانید صدای قلب فرزندتان را بشنوید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "علائم تشکیل قلب جنین در رحم مادر چه زمانی اتفاق می‌افتد؟" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "علائم تشکیل قلب جنین در رحم مادر چه زمانی اتفاق می‌افتد؟"، کلیک کنید.