آفتاب نیوز :
محمدرضا ابراهیمی در نشست خبری ویژه گرامیداشت هفته بزرگداشت مقام معلم، با اشاره به اهمیت و جایگاه آموزش و پرورش، اظهار داشت: اهمیت آموزش و پرورش بر کسی پوشیده نیست و اگر بخواهیم آینده جامعه ای را پیش بینی کنیم، باید بدانیم که امروز در مدارس آن جامعه چه می گذرد، زیرا نبض آینده هر جامعه ای در مدارس شکل می گیرد و دانش آموزان و دانشجویان امروز، نقش های کلیدی جامعه فردا را در دست خواهند داشت و نقش آفرینان عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و … جامعه خواهند بود.
وی با بیان اینکه هرگونه توجه به آموزش و پرورش به معنای سرمایه گذاری ویژه برای تعالی جامعه در آینده است، افزود: میزان توجه به آموزش و پرورش یکی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع است و در قانون اساسی و دین مبین اسلام مورد تایید قرار گرفته است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان انتخاب سالروز شهادت شهید مطهری را به عنوان روز معلم مایه افتخار دانسته به بیان ویژگی های این شهید فرزانه پرداخت و گفت: شهید مطهری یک عالم کامل جامع الشرایط بود که در همه سطوح احاطه کامل عقلی، علمی و فلسفی داشت و همان طور که امام (ره) فرمودند همه آثار ایشان برای جوانان و جامعه مفید است؛ حدود نیم قرن از تالیف آثار شهید مطهری می گذرد، اما بسیاری از آن ها هنوز تازگی و طراوت دارند و این موجب افتخار جامعه معلمان است که سالروز شهادت یک عالم به عنوان روز گرامیداشت مقام معلم انتخاب شود.
وی با ابراز اینکه خوشبختانه با اقدامات ویژه دولت سیزدهم، مجلس و قوای سه گانه حال آموزش و پرورش خوب است، اما برای رساندن جامعه به تعالی، هنوز کافی نیست، خاطرنشان کرد: کم توجهی های ادوار گذشته نسبت به آموزش و پرورش جبران شده و در این مدت اقدامات خوبی انجام شده و تاحدودی کمبود ها در حوزه تجهیزات، فضای آموزشی و نیروی انسانی جبران شده است، اما هنوز کافی نیست و جای کار وجود دارد.
سال گذشته مدارس اصفهان به مدت 11 روز غیرحضوری شدند
ابراهیمی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به خبرنگاران حاضر در جلسه گفت: کار ما و شما هر دو در دایره رسالت فرهنگی است و باید برای انجام آن علاقه و هدف متعالی داشته باشیم؛ رسانه یک نهاد و عنصر فعال در آگاهی دادن به جامعه است و تعمیق آگاهی از سوی رسانه ها در این ارتباط امری است که ضرورت دارد؛ علاوه بر این رسانه ها باید واسطه بین مردم و مسیولین باشند و دستاورد های ارگان های مختلف را به اطلاع مردم برسانند و از سویی نیز کمبود ها را نیز گزارش کنند.
وی با بیان اینکه “از رسانه ها انتظار داریم نسبت به سایر نهاد ها و موسساتی که در مقابل آموزش و پرورش تکلیف دارند، مطالبه گر باشند. “، گفت: اگر نهاد ها و موسساتی که بر اساس مصوبات قانونی در قبال آموزش و پرورش وظایفی دارند، به مسیولیت شان عمل کنند بسیاری از مشکلات ما رفع خواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان تاکید کرد: بسیاری از نهاد های کلان تولیدی در قبال بهبود شرایط آموزش و پرورش مسیولیت اجتماعی دارند و باید به مسیولیت شان عمل کنند؛ سال گذشته مدارس اصفهان به دلیل آلودگی هوا به مدت 11 روز غیرحضوری شد و تعطیلی 600 هزار دانش آموز خسارت بزرگی به شمار می رود، زیرا حدود 40 میلیون نفرساعت آموزش ما کم رمق شده است و جبران ترک فعل های انجام شده، می تواند آموزش و پرورش را از این عقب ماندگی کیفی رها کند.
وی اضافه کرد: رسانه ها باید تعمیق بخشی به دو واژه مقدس تعلیم و تربیت را در دستور کار قرار دهند و نگذارند که آموزش و پرورش تحت تاثیر کم کاری دیگران قرار گیرد.
تنوع مدارس موافقان و مخالفان زیادی دارد
ابراهیمی در بخش دیگری از سخنانش به تنوع مدارس در سطح جامعه اشاره کرد و با تاکید بر اینکه تنوع مدارس موافقان و مخالفانی دارد، گفت: در شورای عالی آموزش و پرورش کارگروهی برای این موضوع ایجاد شده است و این کارگروه بیش از یک سال است که روند فعالیت تنوع مدارس را بررسی می کند و نتیجه این کارگروه در آینده نزدیک منجر به کاهش تنوع مدارس خواهد شد.
وی در ادامه به اقدامات انجام شده برای حفظ و ارتقای کیفیت آموزش در مدارس دولتی اشاره کرد و افزود: توجه ویژه به مدارس دولتی از سال گذشته شروع شده است و در این راستا ما از برخی معلمان مجرب و نمونه درخواست کردیم که نیمی از ساعات آموزشی را در مدارس دولتی حضور داشته باشند و همچنین امکانات سخت افزاری خوبی در اختیار آن ها گذاشتیم و این مهم منجر به کسب رتبه دوم کشوری در امتحانات نهایی توسط مدارس عادی اصفهان شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با اعلام اینکه استان اصفهان حدود یک میلیون نفر دانش آموز دارد، متذکر شد: رشد دانش آموزی در استان اصفهان طی چند دهه اخیر تقریباً صعودی است و شهرستان های اصفهان، کاشان، نجف آباد، خمینی شهر، شهرضا و … شاهد افزایش تعداد دانش آموز هستیم و در مناطق روستایی و شهر های تعداد دانش آموز کاهش یافته است.
خروج 42 مدرسه از چرخه آموزش بر اثر فرونشست
وی با تاکید بر اینکه “ما در شهرستان های بزرگ دچار کمبود فضای آموزشی هستیم. “، گفت: در استان اصفهان حدود 150 مدرسه تحت تاثیر فرونشست قرار گرفته اند که با اقدامات فنی ـ مهندسی انجام شده بخش عمده آن ها همچنان مورد استفاده قرار می گیرد و 42 مدرسه از روند آموزشی خارج شده که فضای برخی جایگزین شده است.
به گفته این مقام مسیول ناحیه 5 آموزش و پرورش اصفهان در منطقه خانه اصفهان، ناحیه 4 آموزش و پرورش و برخوار بیشترین مدارس آسیب دیده از فرونشست را دارند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان در بخش دیگری از سخنانش به بررسی تاثیر اپیدمی کرونا به روی سیستم آموزش و پرورش پرداخته اظهار داشت: همه جهان از این پدیده تاثیر گرفت و آثار کرونا در کوتاه مدت تمام نمی شود، به طور مثال دانش آموزان پایه اول و دوم که به صورت آن لاین آموزش دیدند، دچار مشکل آموزشی و پرورشی شده اند و تا رسیدن به سطح استاندارد مسیر سختی پیش ِرو دارند؛ به همین دلیل سعی کردیم هرچه زودتر مدارس را باز کنیم و در این مسیر چالش های زیادی را داشتیم.
وی اضافه کرد: تشکیل ستاد پساکرونا اولین اقدامی بود که در این زمینه انجام دادیم که در این ستاد مسایل کیفیت بخشی آموزشی، امور تربیتی و آسیب های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت و اقدامات خوبی انجام شد؛ در زمان حاضر شکل و کیفیت آموزشی متفاوت شده است، باید در نظر گرفت که در شرایط امروز نوع آموزش متفاوت شده است و از فضای مجازی و سامانه شاد به عنوان مکمل استفاده می کنیم.
ابراهیمی در ادامه با ابراز اینکه کمبود نیرو در استان اصفهان به عنوان ابر چالش تعریف شد، ادامه داد: دولت سیزدهم اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده و دانشگاه فرهنگیان را تقویت کرده است و بر همین اساس سال گذشته 25 هزار نفر دانشجومعلم در کل کشور پذیرفته شدند که سهم استان اصفهان 2 هزار و 300 دانشجومعلم بود.
وی اضافه کرد: در سال 1402 در کل کشور بیش از 30 هزار نفر ورودی داشتیم که از این میزان 2 هزار و 700 نفر در استان اصفهان پذیرفته شدند و در سال جاری مجوز استخدام حدود 70 هزار نفر در کل کشور صادر شد که سهمیه اصفهان برای استخدام 3 هزار و 860 نفر بود؛ البته این عدد به صورت کامل محقق نمی شود چرا که در برخی از مناطق کدرشته ها به حدنصاب نمی رسد با این حال انتظار ما این است که در سال آینده حدود سه هزار و 600 نفر جذب شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با تاکید بر بهبود فرایند استخدامی در سال جاری گفت: ما سال گذشته با سونامی بازنشستگی مواجه بودیم و از طرفی کار های ورودی ها به موقع انجام نشد که بخشی از این مشکلات ناشی از اقدامات فرانهادی بود، اما در سال جاری فرایند استخدام ها زود شروع شده است.
وی افزود: از طرفی ما به دنبال استفاده ویژه از حق التدریس نیرو های شاغل و بازنشسته آموزش و پرورش برای جبران این کمبود هستیم که در این راستا شیوه نامه ای در دست تدوین داریم و قرار است نرخ حق التدریس افزایش یابد که افزایش برای افرادی که به مناطق محروم می روند، بیشتر خواهد بود.
ابراهیمی تاکید کرد: آموزش و پرورش تا رسیدن به کیفیت مطلوب فاصله دارد با این حال ما اقداماتی را در دستور کار داریم که در صورت تحقق به شرایط مطلوب می رسیم.
98 درصد دانش آموزان بازمانده از تحصیل به مدرسه برمی گردند
وی در پاسخ به سوالات خبرنگاران پیرامون آمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل نیز گفت: در سطح استان اصفهان 8 هزار و 30 نفر بازمانده از تحصیل داریم که 98 درصد آن ها به مدرسه برمی گردند و 2 درصد نیز هنوز جذب نشده اند.
ابراهیمی با بیان اینکه در استان اصفهان مدارسی برای کودکان کار فعال شده است، ابراز کرد: در سطح استان 2 مدرسه در استان با رویکرد رسیدگی و آموزش به کودکان کار راه اندازی شده است و همچنین یکی از خیّران مدرسه ساز در منطقه زینبیه در حال ساخت مدرسه ای برای دانش آموزان کار است.
همه نهاد ها برای اجرای طرح “نماد ” همکاری کنند
وی در خصوص آسیب های اجتماعی موجود در مدارس یادآور شد: همه نهاد ها باید همکاری لازم را برای اجرای طرح نماد داشته باشند، 14 دستگاه برای این طرح مسیولیت دارند، اما همکاری لازم را ندارند و آموزش و پرورش در این زمینه به تن هایی وارد عمل شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با ابراز اینکه “جذب مشاور را در استان اصفهان مدنظر داریم. “، ادامه داد: آماری از تعداد دانش آموزان معتاد نداریم، اما در مدرسه استعمال مواد مخدر نداریم.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "خطر فرونشست در 150 مدرسه اصفهان/ 42 مدرسه تعطیل شد" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "خطر فرونشست در 150 مدرسه اصفهان/ 42 مدرسه تعطیل شد"، کلیک کنید.