تست هوش کودکان زیر 5 سال

اهمیت استعدادیابی کودکان به قدری است، که توضیحات آن در یک پاراگراف گنجانده نمی شود. اما اگر بخواهیم به صورت مختصر اهمیت و فایده استعدادیابی در کودکان را توضیح دهیم، باید بگوییم که این عمل شانس موفقیت کودکان را در مسیر رسیدن به اهداف چند برابر می کند. با استعدادیابی کودک، شما والدین عزیز با علاقمندی ها و توانایی های کودک خود آشنا می شوید. همین موضوع سبب می شود تا شما بخواهید کودکان را به مسیر استعدادهایشان سوق دهید. کودکانی که در مسیر استعدادهایشان قدم می گذارند، به دلیل هموار بودن مسیر و سریع تر طی کردن راه رشد، کمتر دچار ناکامی و نارضایتی می شوند.

تست هوش کودکان زیر 5 سال

بهترین سن استعدادیابی کودکان

استعدادیابی کردن کودکان در سن مناسب، موضوعی است که اغلب والدین به آن بی توجه هستند. اگرچه امکان استعدادیابی کودکان در همه سنین وجود دارد؛ فروش بیسیم اسباب بازی با برد بالا به عنوان یک گزینه مناسب برای کودکانی است که دوست دارند با دوستان خود در فضای باز بازی کنند . اما آیا پرورش استعداد در هر سنی امکان پذیر است؟ لازم است استعداد کودکان از سن 3 تا 6 سالگی کشف شود؛ چراکه در این بازه سنی، ذهن کودک از قدرت انعطاف پذیری بالایی برخوردار است و همین موضوع سبب می شود تا بتوانند در مسیر استعداد خود پیشرفت خوبی داشته باشد. با وجود اینکه سن مناسب برای کشف استعداد کودک 3 تا 6 سالگی است؛

اما والدین می توانند حتی تا سن 8 سالگی برای استعدادیابی کودکان به مراکز ارزیابی هوش و استعداد کودکان مراجعه کنند. قطعاً متخصصان و تحلیل گران این حوزه بعد از تشخیص استعداد کودکان در 8 سالگی، راه حل هایی را برای تقویت آن، در اختیارتان قرار می دهند. بررسی رشد و میزان هوش کودکان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. رشد کودکان در سنین پایین زیاد است و در صورتی که رشد فرد در این سنین متوقف شود، این امکان وجود دارد که در بزرگسالی مشکلات بیشتری برای فرد ایجاد شود. سن عقلی به این معنا است که آیا یک کودک 6 ساله از نظر هوشی به اندازه یک کودک 7 ساله مطالب را می فهمد یا نه به اندازه یک کودک 5 ساله متوجه موضوعات مختلف می شود.

تست هوش کودکان 2 تا 3 سال از اهمیت بیشتر هم برخوردار است به این دلیل که رشد کودک در این سن سرعت بیشتری دارد و در صورتی که فرد داری مشکلی باشد با تشخیص زودهنگام امکان درمان و بهبودی بیشتری وجود دارد. در این نوشته به بررسی تست هوش کودکان 2 تا 3 سال خواهیم پرداخت ابهره هوشی چیست؟ بهره هوشی مقیاس مناسبی است برای بررسی این که آیا فرد با توجه به سنی که دارد از نظر هوش رشد کافی داشته است یا خیر. در واقع با یکسری آزمون که به تست هوش معروف هستند میزان سن عقلی فرد را محاسبه کرده و آن را بر سن واقعی (تقویمی) فرد تقسیم کرده و سپس در 100 ضرب خواهیم کرد.

در صورتی که سن عقلی فرد با سن تقویمی وی برابر باشد، میزان بهره هوشی فرد 100 خواهد بود. میزان سن عقلی را به کمک آزمون های مختلف که به آن ها تست هوش می گوییم، می سنجیم.ما قبل از آن لازم است با موضوع بهره هوشی بیشتر آشنا شویم. آزمون ماتریس های پیشرونده ریون (که عمدتا آن را ماتریس های ریون می گویند) یا به اختصار RPM، مجموعه تست های غیر-زبانی (verbal) از ابزارهای رایج اندازه گیری استدلال قیاسی، توانایی درک مفاهیم انتزاعی و سنجش قوه ادراک است که معمولا در زمینه های آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد. این آزمون 60 سوالی، برای سنجش استدلال انتزاعی افراد به عنوان بخشی از هوش عمومی به کار گرفته می شود.

آزمون بهره هوشی ریون متداول ترین و مشهورترین آزمونی است که برای بازه سنی 5 سال به بالا طراحی شده است. ساختار این آزمون از 60 سوال تشکیل شده که به صورت پاسخ چند گزینه ای (6-8 گزینه) به آن پاسخ داده می شود و ترتیب چیدمان دشواری سوالات از آسان به سخت است. این آزمون هوش استدلالی و هوش عمومی آزمون دهنده را که با عنوان «عامل هوش عمومی اسپیرمن» (Spearsman’s g) شناخته می شود، اندازه گیری می کند. اکثر ما ممکن است آزمون ریون را انجام داده باشیم. این آزمون ها معمولا در مدارس و فرایندهای استخدام به طور مرتب انجام می شوند. در واقع اکنون این تست، بخش مهمی از تست های روان شناختی در فرایندهای انتخاب مشاغل است.

انواع استعداد کودکان

قبل از استعدادیابی کودکان بهتر است به عنوان والد با انواع استعداد کودکان آشنا باشید تا بتوانید با شناخت به موقع اقدامات لازم برای بالا بردن هوش کودکان را انجام دهید. براساس نظریه هوش گاردنر، هشت دسته کلی برای استعدادهای ذاتی کودکان وجود دارد. جلیقه لباس پلیس بچه گانه یکی از موارد ضروری است که کودکان می توانند در بازی های نقش آفرینی خود استفاده کنند تا به نقش پلیسی خود واقعیت بیشتری ببخشند . در برخی از مواقع می توان با بررسی دقیق رفتارها و عکس العمل های کودک نسبت به موضوعات مختلف، استعداد فرزندان را در منزل کشف کرد. اما برای تشخیص دقیق و استعدادیابی اصولی کودکان بهتر است به مراکزی مراجعه شود که در حوزه کشف استعداد کودک به صورت تخصصی عمل می کنند.

در این مراکز با توجه به وضعیت کودک، از تست های استعدادیابی برای کشف استعداد و سنجش هوش کمک می گیرند. با تحلیل و بررسی نتیجه تست ها توانایی ها و استعدادهای هر کودک مشخص می شود. در ادامه چند تست هوش کودک معتبری که توسط متخصصان استعدادیابی برای سنجیدن هوش کودکان استفاده می شود، آورده شده است.تست هوش کودک گاردنر هاوارد گاردنر یکی از روان شناسانی بود که عقیده داشت هوش انسان دارای نه جنبه مختلف است. او عقیده داشت که ممکن است انسان در یک جنبه از هوش دارای استعداد بالایی باشد و در جنبه دیگری از هوش ضعیف عمل کند. در واقع گاردنر مخالف باهوش بودن یا کم هوش بودن کودکان بود.

طبق نظریه های گاردنر، انسان ها دارای 9 جنبه از هوش به نام هوش دیداری فضایی، موسیقیایی، منطقی ریاضی، کلامی زبانی، بدنی حرکتی، درون فردی، میان فردی، وجودی، اخلاقی و طبیعت گرا هستند. طبق نظریه گاردنر ممکن است کودکی در جنبه طبیعت گرا از هوش بالایی برخوردار باشد؛ اما در هوش موسیقیایی ضعیف عمل کند. بنابراین؛ این کودک به لحاظ IQ ضعیف نیست؛ بلکه تنها در چند جنبه از هوش ضعیف عمل می کند. تست هوش کودک گاردنر که براساس هوش چندگانه طراحی شده است؛ این امکان را فراهم می کند تا والدین با نقاط ضعف و قوت کودکان خود آشنا شوند و راه درستی را برای ترقی کودک انتخاب کنند. از این هشت گروه هوش دارای استعداد ذاتی ویژه تری هستند.

اکثر روانشناسان و متخصصان این حوزه متفق القول هستند که به استفاده از تست هوش برای کودکان زیر 5 سال لازم نیست و نمی تواند معیار درستی برای سنجش میزان توانایی های فرد در اختیار ما قرار دهد. دلیل این موضوع هم به مغز در حال رشد کودکان مرتبط است. تابلو ایست پلیس با نمایش پیام های مهم از قبیل اطلاعات درباره مسیرهای بسته، توصیه های امنیتی و آموزش های رانندگی، به افراد کمک می کند تا به طرز امنیتی بهتری در جاده ها عمل کنند . به دلیل ارتباط فرد با اجتماع و انجام فعالیت های مختلف ممکن است بهره هوشی افزایش پیدا کند. از طرفی دیگر ممکن است یک کودک در یک دوره از زندگی،رشد کافی نداشته باشد و بعد از مدتی این عقب ماندگی جبران شود و کودک به حالت عادی برسد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تست هوش کودکان زیر 5 سال" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تست هوش کودکان زیر 5 سال"، کلیک کنید.