ترامپ: آمریکا هم باید مانند اسرائیل «گنبد آهنین» داشته باشد!

امیرمسعود عابدین_ ‌دونالد ترامپ، نامزد ریاست جمهوری ایالات‌متحده، در رویکردی که «شیفتگی پیوسته به گنبد آهنین اسرائیل» نامیده می‌شود، بار دیگر متعهد شده که سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین، شبیه به آنچه اسرائیل در اختیار دارد، برای ایالات‌متحده بسازد.

اظهارات ترامپ مبنی بر ساخت گنبد آهنین زمانی مطرح می‌شود که طی هفته اخیر، پهپاد حوثی‌های یمن به گنبد آهنین و دیگر سیستم‌های دفاعی اسرائیل نفوذ کرد و به هدفی در تل‌آویو، پایتخت این کشور حمله کرد.

ترامپ: آمریکا هم باید مانند اسرائیل «گنبد آهنین» داشته باشد!

ترامپ در سخنرانی‌اش در کنوانسیون ملی جمهوری خواهان با اشاره به حمله هوایی ایران به اسرائیل در آوریل (فروردین) سال جاری گفت: «اسرائیل گنبد آهنین دارد. آن‌ها سیستم دفاع موشکی دارند. [به ادعای رژیم صهیونیستی] ۳۴۲ فروند موشک به سمت اسرائیل شلیک شد و فقط یکی از آن‌ها رهگیری نشد. چرا کشورهای دیگر باید این سامانه را داشته باشند و ما نداشته باشیم؟ ما یک گنبد آهنین بر فراز کشورمان می‌سازیم و مطمئن خواهیم شد که هیچ چیز نتواند به مردم ما آسیب برساند.»

گنبد آهنین، سیستم دفاع هوایی متحرک اسرائیل است که سیستم‌های دفاع پیشرفته رافائل و صنایع هوافضای اسرائیل آن را تولید کرده‌اند؛ با این حال، این پروژه بودجه هنگفتی از ایالات‌متحده دریافت کرده است.

ترامپ: آمریکا هم باید مانند اسرائیل «گنبد آهنین» داشته باشد!
نمایی از عملکرد سیستم دفاعی گنبد آهنین در رهگیری راکت‌ها و موشک‌های مهاجم

ارتش ایالات‌متحده، سیستم رهگیر گنبد آهنین را در سال ۲۰۲۲ آزمایش کرد تا برای استقرار اولین سیستم دفاعی گنبد آهنین (IDDS-A) آماده شود. طبق گزارش‌ها، این سیستم در حالی که هم‌زمان با سیستم‌های ایالات‌متحده کار می‌کرد، تمامی تهدیدات را رهگیری کرد. در سال ۲۰۲۲، تفنگداران دریایی آمریکا موشک تامیر گنبد آهنین را با موفقیت آزمایش کردند.

با این حال، سخنان و ایده دونالد ترامپ مبنی بر توسعه یک سیستم دفاع موشکی از نوع گنبد آهنین در سراسر کشور، توسط ناظران نظامی «وسواس و تجاوز» نامیده می‌شود.

علاوه بر ترامپ، کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان (GOP) هم خواستار ساخت یک سیستم دفاع موشکی ملی شبیه به گنبد آهنین در ایالات‌متحده است.

ترامپ: آمریکا هم باید مانند اسرائیل «گنبد آهنین» داشته باشد!

شک و تردید درباره تصمیم ترامپ برای گنبد آهنین

سامانه گنبد آهنین اسرائیل به‌عنوان یکی از قوی‌ترین سامانه‌های دفاع هوایی در سطح جهان شناخته می‌شود. این سیستم که در اصل برای مقابله با تهدیدات کوتاه‌برد گروه‌های مقاومت در غزه و جنوب لبنان طراحی شده بود، کارایی خود را با رهگیری هزاران موشک از زمان استقرار در سال ۲۰۱۱ نشان داده است.

به گفته وزارت دفاع اسرائیل، گنبد آهنین برای مقابله با چندین تهدید هم‌زمان طراحی شده است. این موشک دارای نرخ موفقیت چشمگیر ۹۰ تا ۹۶ درصد است که آن را به سیستم دفاعی مؤثری در برابر راکت‌ها و موشک‌های ورودی تبدیل می‌کند.

کارشناسان تقریباً اجماع دارند که ساخت سیستم گنبد آهنین در ایالات‌متحده منطقی نیست، چرا که این کشور مانند اسرائیل با موشک‌های کوتاه‌برد تهدید نمی‌شود. علاوه بر این، گنبد آهنین نمی‌تواند در برابر موشک‌های بالستیک که تهدیدی برجسته‌تر برای قاره آمریکاست، محافظت کند.

گنبد آهنین آمریکایی به صدها واحد حتی با برد بلندتر نیاز دارد تا به‌اندازه کافی کل ایالات‌متحده و مراکز عمده جمعیتی آن را پوشش دهد. حتی این سیستم هم دفاع مناسبی در برابر تهدیدهای اولیه‌ای که قلب آمریکا احتمالاً با آن مواجه خواهد شد، نیست.

منبع: eurasiantimes

۵۴۳۲۲

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ترامپ: آمریکا هم باید مانند اسرائیل «گنبد آهنین» داشته باشد!" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ترامپ: آمریکا هم باید مانند اسرائیل «گنبد آهنین» داشته باشد!"، کلیک کنید.