به گزارش خبرگزاری تیکا، اکثر این وسایل نقلیه ای که در تصاویر می بینید، روزگاری نماد اوج تکنولوژی بودند و روزهای پایانی خود را در انتظار بازیافت یا زنگ زدگی می گذرانند.
جامبوجت (بویینگ 747) به نفع مدل های روز کنار گذاشته شده است. یونایتد، دلتا، بریتیش ایرویز، ایرفرانس، کاال ام و کانتاس همگی ناوگان خود از این هواپیما را بازنشسته کرده اند و بسیاری از آنها به بندر هوایی و فضایی موهاوی در کالیفرنیا فرستاده شده اند.
جامبو جت ها احتمالا بازیافت خواهند شد. تا 90 درصد از یک هواپیما را می توان تغییر کاربری داد.
تاسیسات موهاوی یکی از مقاصد برتر جهان برای هواپیماهای بازنشسته است و شرایط محیطی ایده آلی دارد.
بندر هوایی و فضایی موهاوی، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا
موهاوی کالیفرنیا، آب وهوای بیابانی و خشکی دارد، ارتفاع در این منطقه زیاد است و سطح آلودگی کم است و خاک های این منطقه نیز قلیایی است که همگی از زنگ زدگی و فرسایش جلوگیری می کنند. این تاسیسات هزاران هواپیمای تجاری را در خود جای می دهد.
جالب است بدانید که هزینه نگهداری هر هواپیما حدود 8000 دلار در ماه است. علاوه بر هواپیماهای تولید شده توسط شرکت هایی مانند بویینگ و ایرباس، این تاسیسات هواپیماهای مختلفی از جمله هواپیماهای مک دانل داگلاس و لاکهید مارتین را در خود ذخیره می کند.
با این حال این تاسیسات به خودی خود برای عموم مردم باز نیست؛ اما مراسمی با عنوان «شنبه های دیوانه هواپیما» را به صورت ماهانه برگزار می کند که در طی آن علاقه مندان می توانند از این مرکز بزرگ بازدید کنند و درباره فعالیت های آن اطلاعات بیشتری کسب کنند.
بزرگترین مرکز نگهداری هواپیما در جهان، پایگاه نیروی هوایی دیویس-مونتان در صحرای آریزونا، دارای هزاران هواپیمای نظامی و دولتی از کار افتاده ایالات متحده است.
پایگاه نیروی هوایی دیویس-مونتان، آریزونا، ایالات متحده آمریکا، پس از جنگ جهانی دوم راه اندازی شد و اکنون تنها پارکینگ هواپیماهای نظامی و دولتی از کار افتاده در این کشور است.
پایگاه نیروی هوایی دیویس-مونتان، آریزونا، ایالات متحده آمریکا مانند بندر هوایی و فضایی موهاوی، به دلیل آب و هوای بیابانی خشک، خاک قلیایی و ارتفاع آن انتخاب شده است. رطوبت فوق العاده کم، زمین بیابانی غیر اسیدی و ارتفاع زیاد به حفظ هواپیما و جلوگیری از ایجاد زنگ زدگی کمک می کند.
تیمی متشکل از 700 کارگر از هواپیماهایی مراقبت می کنند که شامل یک هواپیمای سابق ایر فورس وان (هواپیمای شخص رییس جمهور آمریکا) است. در مجموع، این مجموعه صدها میلیون دلار قطعات یدکی را به مشتریان نظامی، دولتی و متحدانش باز می گرداند.
در حالی که این پایگاه برای عموم مردم خارج از محدوده است، موزه هوا و فضای مجاور آن مکانی جذاب برای آشنایی با هواپیماهای قدیمی و جدید است.
فرودگاه ترویل، ترویل، اسپانیا
فرودگاه ترویل که در استان دورافتاده اسپانیا به همین نام واقع شده است، به طور ویژه برای ذخیره و بازیافت هواپیماهای مصرف شده ساخته شده است. این فرودگاه همچنین به عنوان یک مرکز تعمیر و نگهداری و خدمات فعالیت می کند.
فرودگاه ترویل، ترویل، اسپانیا
از نظر محیطی، باغ ترویل مانند همتایانش در کالیفرنیا و آریزونا در بیشتر سال از آب و هوای خشک برخوردار است، در ارتفاع بالا قرار دارد و سطح آلودگی بسیار پایینی دارد که شرایط مناسبی را برای نگهداری و بازیافت هواپیماها ایجاد می کند. هواپیماها با استفاده از آخرین تکنیک ها برچیده و بازیافت می شوند.
از نظر ظرفیت، این فرودگاه در هر لحظه می تواند 250 هواپیمای بزرگ را جابجا کند؛ در حالی که به طور قابل توجهی از بندر هوایی و فضایی موهاوی و پایگاه نیروی هوایی دیویس-مونتان کوچکتر است.
تاسیسات ترویل هواپیماهای تولید شده توسط ایرباس، بویینگ، بمباردیر و دیگر نام های پیشرو در صنعت هوانوردی جهانی را در خود جای داده است.
انبار هواپیما آسیا و اقیانوسیه، قلمرو شمالی، استرالیا
در پایین، انبار هواپیماهای آسیا و اقیانوسیه در فرودگاه آلیس اسپرینگز در قلمرو شمالی استرالیا، مکانی پیشرو است که هواپیماها برای مرگ می روند. این تاسیسات، که جدیدترین کارخانه استخوان سازی جهان است، در سال 2013 تکمیل شد و سال بعد به بهره برداری رسید.
این مکان به لطف شرایط بهینه آن که زنگ زدگی و فرسایش را به حداقل می رساند، انتخاب شد. آب و هوای آلیس اسپرینگز بسیار خشک است در حالی که آلودگی هوای آن بسیار کم است. این باغ در مجموع یکصد هکتار وسعت دارد.
اگرچه شرکت هواپیمایی ملی استرالیا، کانتاس، به دلایل نامعلومی ترجیح داده است که هواپیماهای خود را در تاسیسات صحرای موهاوی در کالیفرنیا ذخیره کند، اما باغ آلیس اسپرینگز هیچ کمبود مشتری ندارد.
قبرستان قطار اویونی، اویونی، بولیوی
در اواخر قرن 19، اویونی یک مرکز حمل و نقل بزرگ برای صنعت معدن بولیوی بود. مواد استخراج شده در این منطقه از مرکز به ساحل منتقل شدند و یک راه آهن توسط تیمی از مهندسان بریتانیایی ساخته شد.
با این حال، دوران رونق دوام نیاورد. در سراسر اوایل قرن بیستم، مرکز و شبکه ریلی کاهش یافت، زیرا مشکلات فنی همچنان ادامه داشت و کشورهای همسایه نسبت به گسترش احتمالی شبکه اعتراض کردند.
آخرین ناقوس مرگ برای این هاب در دهه 1940 زمانی که صنعت معدن بولیوی به طور کامل سقوط کرد، نواخته شد. نابودی صنعت ضربه سختی به اویونی زد و بسیاری از قطارهای آن رها شدند و تا به امروز در آنجا باقی مانده اند.
منبع: msn
227227
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "گزارش تصویری| قبرستان هواپیماهای جنگی و تجاری جهان" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "گزارش تصویری| قبرستان هواپیماهای جنگی و تجاری جهان"، کلیک کنید.