به گزارش تیکا، بریف بی-200 توسط شرکت هواپیماسازی بریف طراحی شده است، اما توسط ایرکوت (سازنده خانواده سوخوی سو-30) ساخته می شود. این هواپیما برای عملیات در مناطق ساحلی دور افتاده که فاقد تسهیلات زمینی کافی هستند، توسعه یافته است.
بر اساس گزارش مجله تیکا، در حالی که بریف بی-200 در روسیه پس از فروپاشی شوروی توسعه و تولید شده است، اما از بریف ای-40 آلباتروس (Beriev A-40 Albatros) شوروی گرفته شده است. ای-40 در دهه 1980 توسط اتحاد جماهیر شوروی برای مبارزه با زیردریایی ها ساخته شد. این پروژه با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی متوقف شد، با این حال یک نمونه اولیه و یک نمونه نیمه کاره دیگر باقی مانده است.
بی-200 جانشین ای-40 در نظر گرفته می شود و از موفقیت بازار داخلی و بین المللی بیشتری نسبت به نمونه های نظامی پیش از خود برخوردار بوده است. در دوران اتحاد جماهیر شوروی، بخش عمده ای از صنعت هوایی در اوکراین قرار داشت. پس از فروپاشی، اوکراین تا سال 2014 به تامین قطعات مورد نیاز صنعت هوایی روسیه ادامه داد. بی-200 با موتور پراگرس دی-436 ساخت اوکراین مجهز شده بود.
طبق گفته ایرکوت، این هواپیما در دهه 2000 در امداد رسانی به سایر کشورها از جمله ایتالیا، پرتغال و اندونزی، برای اطفای حریق مورد استفاده قرار گرفت.
بی-200 یک هواپیمای آبی-خاکی با کاربرد چندگانه است که به راحتی برای انواع ماموریت ها از جمله اطفای حریق، جستجو و نجات، گشت دریایی، حمل و نقل بار و مسافر ساخته شده است. این هواپیمای آبی-خاکی که برای عملیات ساحلی و آب های آزاد طراحی شده است، آیرودینامیک بهینه سازی شده اش باعث می شود ویژگی های پروازی بی-200 مشابه هواپیماهای متعارف باشد.
بی-200 در تعداد کم (حدود 20 فروند) تولید و به تعداد محدودی به آذربایجان و الجزایر فروخته شده است. در حالی که ایرکوت در دهه 2000 مدعی شد که کشورهای زیادی به خرید این هواپیما علاقه نشان داده اند، اما تعداد کمی از آن صادر شده است. رویدادهای پس از سال 2022 احتمالاً هر گونه فروش و تحویل باقی مانده بی-200 را متوقف کرده است.
در سال 2019 صحبت هایی درباره صادرات برخی از این هواپیماها به هند شده بود. از جمله موارد قابل توجه این است که در سال 2018، شرکت آمریکایی Seaplane Global Air Services سفارش 4 فروند بی-200 و امکان 6 فروند دیگر را ثبت کرده است. از سرنوشت این سفارش پس از آن اطلاعی در دست نیست.
بی-200 قادر به تخلیه حجم زیادی آب در هر ساعت است. ظرفیت 3,200 گالن یا 12,000 لیتر آب را در حالت طراحی برای اطفای حریق دارد یا در حالت هواپیمای مسافربری، ظرفیت حمل تا 72 مسافر را دارد.
موتورهای این هواپیما در بالای بال ها قرار دارند و بال های شیب دار آن در ارتفاع بالایی بر روی بدنه نصب شده اند. بی-200 در حین لغزش بر روی سطح آب با 90 تا 95 درصد سرعت برخاستن، آب را جذب می کند. این هواپیما قادر است در عرض تنها 14 ثانیه، 12 تن آب را وارد مخزن خود کند.
با این حال، اشغال کریمه در سال 2014 منجر به ممنوعیت فروش موتورهای هواپیما از سوی اوکراین به روسیه شد. سپس بریف به دنبال جایگزین کردن موتور بود و قصد داشت پاورجت اس ای ام146 (ساخته شده با همکاری شرکت سافران فرانسه) را نصب کند. موتور پاورجت اس ای ام146 همچنین روی سوخوی سوپرجت نیز نصب می شد.
اما در سال 2022، روسیه حمله گسترده به اوکراین را آغاز کرد. این امر منجر به تحریم های فلج کننده علیه صنعت هوایی روسیه شده و دیگر امکان تهیه موتور پاورجت وجود ندارد. حتی اگر روسیه بتواند موتور داخلی برای بی-200 (موتور جت پی دی-8) پیدا کند، این هواپیما همچنان تحت تحریم های بین المللی خواهد بود.
5858
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "قربانی کمتر شناخته شده حمله روسیه به اوکراین / عکس" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "قربانی کمتر شناخته شده حمله روسیه به اوکراین / عکس"، کلیک کنید.