درمان درماتیت تماسی پوست سر

آیا با درماتیت تماسی آشنایی دارید؟ درماتیت یا التهاب پوستی می تواند انواع مختلفی داشته باشد که هر کدام به یک دلیل خاص ایجاد می شود. درماتیت در واقع شامل ضایعات پوستی است که در برخورد با یک عامل محرک و آلرژی زا ایجاد می شود. یکی از رایج ترین انواع آن درماتیت تماسی است. در این مقاله با علل و راه های تشخیص و درمان این بیماری پوستی بیشتر آشنا می شویم.

درمان درماتیت تماسی پوست سر

اگر علایم درماتیت را روی پوست خود مشاهده می کنید حتما برای بررسی دقیق با متخصص پوست مشورت کنید. شما می توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد. فروشگاه محصولات بیز با هدف کاهش قیمت نهایی هر کالایی درصدد افزایش قدرت شما مشتریان عزیز است.

درماتیت تماسی شامل یک سری التهابات و بثورات خارش دار روی پوست است که در اثر تماس مستقیم با یک ماده شیمیایی و حساسیت زا یا یک واکنش آلرژیک ایجاد می شود. این بثورات مسری نیستند و معمولاً مشکلات جدی را به وجود نمی آورند. با این حال می توانند بسیار ناراحت کننده باشند و ظاهر پوست را بد کنند.

درماتیت تماسی بزرگسالان

در بزرگسالان اگزمای تماسی در اثر برخورد با یک ماده شیمیایی و آلرژی زا ایجاد می شود. آرنج ها و دست ها بیشتر در معرض این بثورات و التهابات پوستی هستند. خصوصاً وقتی از کرم ها و مواد آرایشی و بهداشتی جدیدی استفاده می کنند، بزرگسالان ممکن است به درماتیت تماسی مبتلا شوند.

درماتیت تماسی در کودکان

در کودکان و حتی نوزادان نیز درماتیت تماسی بسیار رایج است. معمولاً زمانی که کودکان یک شی جدید و آلرژی زا را لمس می کنند یا زمانی که از یک کرم و ترکیب تازه روی پوست آنها استفاده می شود، درماتیت تماسی به صورت تاول ها و دانه های قرمز رنگ روی پوست کودک ظاهر می شود.

علایم درماتیت تماسی

درماتیت تماسی از است که علایم و نشانه های مشخصی دارد؛ اما معمولاً آنها بسته به ناحیه ای که واکنش های آلرژیک در آنجا ایجاد شده متفاوت است. رایج ترین نشانه ها شامل موارد زیر می شود:

  • بثورات خارش دار
  • لکه هایی که تیره تر از حد معمول هستند.
  • پوست خشک، پوسته پوسته و ملتهب
  • تاول های دارای تراوش
  • بثورات ناهموار و خارش دار
  • پوستی که تیره به نظر می رسد.
  • پوستی که می سوزد.
  • حساسیت به خورشید
  • تورم به خصوص در زیر چشم ها، صورت یا نواحی کشاله ران

یکی دیگر از علایم رایج تغییر رنگ پوست است. پوست روشن ممکن است قرمز شود، در حالی که پوست تیره ممکن است بنفش، قهوه ای تیره یا خاکستری شود. علاوه بر این موارد در هر نوع از درماتیت تماسی ممکن است یک سری علایم دیگر را نیز مشاهده کنیم.

عکس درماتیت تماسی

با عکس درماتیت تماسی می توان تفاوت پوست سالم را با پوستی که به ماده آلرژی زا حساسیت داده و دچار علایم آلرژی زا شده تشخیص داد.

علل درماتیت تماسی

درماتیت تماسی در اثر قرار گرفتن در معرض ماده ای ایجاد می شود که پوست شما را تحریک می کند یا باعث واکنش آلرژیک می شود. این ماده می تواند یکی از هزاران آلرژن و محرک شناخته شده باشد. اغلب افراد به طور همزمان واکنش های تحریک کننده و آلرژیک دارند. از انواع حلال ها گرفته تا محصولات شوینده، سفیدکننده، محصولات مو، مواد آرایشی، گیاهان، کودها و آفت کش ها و دیگر موارد همگی می توانند از علل اگزما تماسی باشند.محصولات لاکچری کوین ساخت کجاست؟ افرادی که شناخت درستی از محصولات برند لاکچری کوین پیدا کرده اند؛ بدون شک این برند را برای خرید انتخاب می کنند.

عوامل خطر درماتیت تماسی

به صورت کلی درماتیت تماسی خطرناک یا تهدید کننده زندگی نیست. اما افرادی که واکنش های آلرژیک قبلی در آنها موجب بروز علایم شدیدتری شده، باید نسبت به قرار گرفتن در معرض مجدد ماده آلرژن محتاط باشند. علایم خطر عبارتند از:

  • گسترش و شدت یافتن بثورات پوستی
  • بهبود نیافتن بثورات بعد از سه هفته
  • ظاهر شدن راش در چشم ها، دهان، صورت یا اندام های تناسلی
  • عفونت پوستی و تب و ترشح چرک از تاول ها

علاوه بر این برخی از گروه ها و مشاغل خاص بیشتر ریسک بروز درماتیت تماسی را دارند که شامل کارگران کشاورزی، کسانی که با پاک کننده ها سروکار دارند، کارگران ساختمانی، آشپزها، گل فروش ها، آرایشگران خصوصاً کراتین کاران و رنگ کارها، کارکنان مراقبت های بهداشتی مانند دندانپزشک ها، مکانیک ها و غواص ها و شناگران می شود. این افراد از جمله کسانی هستند که ریسک بروز واکنش های آلرژیک در آنها بیشتر است.

علاوه بر مشاغل حساس، کسانی که پوست آنها رنگ دانه های کمتری دارد، افرادی با موی قرمز، استفاده مکرر از عطر و جواهرات و کسانی که سابقه اگزما یا درماتیت آتوپیک دارند بیشتر در خطر درماتیت تماسی هستند.

راه های تشخیص درماتیت تماسی

اگر علایم شما شدید است یا با گذشت زمان بهبود نمی یابد، باید برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید. پزشک معمولاً یک تاریخچه پزشکی کامل از شما می گیرد و پوست شما را معاینه می کند. سپس ممکن است سوالاتی مانند اولین بار کی متوجه علایم شدید یا با چه چیزهایی علایم شما بهتر و بدتر می شود بپرسد. به صورت معمول پزشک عمومی بیماران را به یک متخصص آلرژی یا متخصص پوست ارجاع می دهد تا علت درماتیت تماسی به صورت دقیق تر بررسی شده و تشخیص داده شود.

ممکن است متخصص آلرژی برای تشخیص تخصصی از تست آلرژی به نام تست پچ استفاده کند. در این روش پزشک یک تکه کوچک از پوست بیماران را در معرض آلرژن های مختلف قرار می دهد تا به این ترتیب بر اساس واکنش پوست به آلرژن، علت احتمالی درماتیت تماسی تشخیص داده شود. اگرچه چندان رایج نیست، اما ممکن است پزشک برای بیمار یک کشت پوست یا بیوپسی نیز انجام دهد و نمونه بافتی راش های پوستی را زیر میکروسکوپ بررسی کند.

راه های درمان درماتیت تماسی

درمان درماتیت تماسی برای هر دو نوع آلرژیک و تحریک کننده یکسان است. درمان در درجه اول اجتناب از ماده آلرژن است. زمانی که علت درماتیت تماسی تشخیص داده شد، بهترین گزینه برای فروکش کردن علایم دوری از آلرژن هاست تا التهابات به حداقل برسد. سپس در صورت نیاز و بدتر شدن علایم پزشک از سایر گزینه های درمانی استفاده می کند.

درمان دارویی

مصرف داروها می تواند برای تسکین تورم، التهاب و خارش های روی پوست باشد. آنتی هیستامین ها هم به صورت موضعی و هم به صورت خوراکی می توانند به درمان کمک کنند. پردنیزون و سایر استروییدهای خوراکی هم می تواند برای درمان تجویز شوند.

به صورت غیرمعمول برخی مواقع ممکن است به برخی از بیماران داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی هم داده شود تا از شدت واکنش های شدید آلرژیک آنها بکاهند. اگر یک دوره شدید درماتیت تماسی دارید و ناحیه وسیعی از پوست شما را می پوشاند، ممکن است پزشک کورتیکواستروییدهای خوراکی تجویز کند.

پماد درماتیت تماسی

پمادها و کرم های ضد حساسیت می توانند برای درمان درماتیت تماسی تجویز شوند. این پمادها در درجه اول می توانند شامل نرم کننده ها و مرطوب کننده هایی باشند که روی پوست اعمال می شود تا از خشک شدن بیش از حد آن جلوگیری کند. اسکراب بدن لاکچری کوین همواره درصد بالایی از رضایتمندی مشتریان را دارا می باشد

کورتیکواستروییدهای موضعی مانند پمادها و کرم های استروییدی هم برای تسکین علایم شدید روی پوست استفاده می شوند. کرم های ضد خارش بدون نسخه مانند آنتی هیستامین های موضعی هم برای کاهش خارش و سوزش استفاده می شوند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "درمان درماتیت تماسی پوست سر" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "درمان درماتیت تماسی پوست سر"، کلیک کنید.